Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvorfor ny lønnsart for trekk i lønn for ferie ?

av Anonymous
 
38 SVAR 38
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

For månedslønnede skal lønn for alle årets 12 måneder innrapporteres og trekket for feriedagene skal rapporteres på ny lønnsbeskrivelse fra i år. Man kan derfor ikke bare hoppe over en månedslønn og tro at man dermed har fått unna 26/26 av trekket. Da blir det jo ikke rapportert som det skal.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Høres ut som dere gjør det i strid med ferieloven.

Feriepengene bør utbetales den måneden de ikke får lønn.

I følge a-ordningen skal du kunne trekke 3/22 (eventuelt 4/26) og rapportere det inn som trekk for ferie, men på kurset til H&L nevnte de ikke det som et alternativ. Da var det utbetaling av fastlønn samtidig som trekk av 25/22 fastlønn.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I begynnelsen av juli får vi månedslønn for juni og feriepenger for 5 uker kan jeg da bare trekke 4/26? I august får vi ikke lønn.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
 
Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2
 
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Det må vel bli i etterkant av feiren da om målet er at feriepengene skal dekke lønnsbortfallet for feriedagene? De fleste timelønnede får jo sin lønn på etterskudd og det kjedelige er å komme hjem fra ferie til så godt som tom lønningspose straks etterpå.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Er det ikke lettere å porsjonere ut feriepenger etterhvert som ferien avvikles?

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Trekket dere gjør for timelønte skal nok da registreres som timelønn og ikke trekk i lønn for ferie. Har forstått at den lønnsbeskrivelsen kun skal benyttes for månedslønte. Interessant rutine du nevner og har aldri hørt om den før. Mener du at dere henter frem igjen disse timene på lønnen etter at de har avviklet ferie slik at disse også får mest mulig jevne utbetalinger alle årets måneder? Blir det ikke mye administrasjon knyttet til dette og klarer dere å få revesert trekket på riktig lønnskjøring hele tiden? Blir det en manuell rutine eller har dere noe automatikk på det?

Guro Storheil1
CONTRIBUTOR *

av Guro Storheil1

Hei

Vi trekker også de timelønte for ferie i juni. Og utbetaler dette når de tar ferie. Har tidligere gjort dem om til fastlønte for å få trukket dem 4/26 deler. Og resten i lønnen på en egen lønnsart. Dette er en lokal avtale med fagorganisasjonene. Hvordan skal vi gjøre det nå?

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Vi liker ikke at man ikke ser antall dager det er trukket for på lønnsslippen og som hittilverdi ut året. Derfor fortsetter vi å gjøre dette på vår egen måte ved å registreret antall lik -25 og hente dagssats (f.eks. timesats 3 = årslønn/260) fra personkartoteket. Det dumme med det er at dagssatsen ikke blir korrekt beregnet for deltidsansatte og må da overstyres manuelt. Kunne også tenkt meg å kunne ha satsen med negativ verdi slik at vi kunne registrert antallet som et positivt tall. Kan dere vurdere å legge til rette for en slik løsning også til neste år? Er dere ikke enig i at det gir både bedre kontroll og en mer lettlest lønnsslipp om man har et antall knyttet til lønnsarten for trekk i lønn pga. feriedager?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Om du ikke har opprettet ny lønnsart for trekk for ferie, må dette gjøres.

Definisjonen på lønnsarten finner du i produktnotatet (Hjelp | Brukerdokumentasjon | Produktnotat).

Husk å oppdatere til versjon 1661 som ligger under Nedlastninger, før utbetaling av feriepenger.

Marianne Heldal
CONTRIBUTOR ***

av Marianne Heldal

Må man sette opp ny lønnsart for ferietrekk selv eller vil denne være en del av siste versjon, 1647? Jeg har 1646.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Trekk i månedslønn for feriedager skal innrapporteres på en egen lønnsbeskrivelse så du må ha en egen lønnsart for den typen trekk. En permisjonsdag uten lønn ellers ville jeg ha kjørt via den vanlige lønnsarten for lønnstrekk.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Takk Mette.  Det jeg mente var om jeg skulle bruke lønnsart 12, eller en annen lønnsart som gir vanlig trekk i lønn (evt. bare redusere lønna) JEg vet at jeg skal trekke dem når de har ferie. Det var det med lønnsarten.

 

 

Og så lurte jeg på når folk har en fridag i en eller annen sammenheng. Om jeg skal redusere beløpet for fastlønn, eller om jeg skal bruke en lønnsart som trekke fra fastlønn på en egen linje. Det spiller sikkert ingen rolle her?

Mette Helene Solø1
CHAMPION **

av Mette Helene Solø1

Til Torunn Sannarnes!

 

Når du fører Trekk i lønn for ferie manuelt, så må du taste minus foran. Hvis du har fått den helt siste versjonen av H & L, og kjører samlet feriekjøring så skal den komme automatisk med minus. (Det sa de i hvert fall på kurset 22. mai. 🙂 )

Selv nyansatte har krav på full ferie i året de ansettes, hvis de ansettes før 1. oktober. Fra 1. oktober har de krav på 6 dager. Det de derimot ikke har opparbeidet er feriepenger, for det opparbeidet de jo hos forrige arbeidsgiver og har fått/får derifra. Du skal da trekke den nyansatte i lønn når de har ferie.

Fri for å gå i begravelse er en permisjon på lik linje med andre permisjoner, som f eks når ansatte blir syke på jobb og går hjem før arbeidsdagen er slutt, tannlegetimer, legetimer, fars velferdspermisjon ved fødsel osv (her er det forskjellig praksis fra arbeidsplass til arbeidsplass om det er med eller uten lønn).

Marianne Heldal
CONTRIBUTOR ***

av Marianne Heldal

Jeg har oppgradert til 1646. Jeg kan imidlertid ikke finne lønnsart for ferietrekk  under kartotek - lønnsart. Under periodens lønn - generere trekk for feriefravær kommer det kun opp 0001 Fast lønn som alternativ. Må jeg opprette ny lønnsart kode 12 selv, eller er det noe som vil være på plass automatisk neste versjon/ 1647?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Se egen sak på dette her.

https://community.visma.com//Custom/Templates/Page.aspx?id=25297&epslanguage=no

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vet du nå når denne nye versjon kommer ? Begynner å haste ! Er ikke ønskelig å laste inn en versjon som kan gi oss problmer med A-melding.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ny versjon blir lag ut i slutten av denne uken, eller begynnelsen av neste uke.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Noen som vet når vi kan vente ny versjon , sånn med tanke på feriepengeutbetalinger. Erfaringsvis er det jo mange som har tidlig ferie og ønsker feriepengene utbetalt i mai.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"