Mine områder
Hjelp
Hilde Wauger1
CONTRIBUTOR **

Lønnsart for lønnspliktsdager ved Permittering

av Hilde Wauger1 (Oppdatert ‎04-04-2020 12:46 av Hilde Wauger1 )

Hei,

Jeg har lagt inn permitteringer med trekk i fastlønn i henhold til permitterings prosent, men vi skal jo betale for lønnspliktsdager. Har noen laget en egen lønnsart for disse lønnspliktsdagene så man kan legge inn antall lønnspliktsdager til utbetaling i tillegg til fast redusert lønn?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Mari Barlund
VISMA

av Mari Barlund

Hei @Hilde Wauger1 😊

 

Det enkleste her kan være å legge inn en dagsats i ett av satsfeltene under Kartotek | Personer, for så å kopiere lønnsarten fastlønn og endre innstillingene til å hente fra det nye satsfeltet. Dette gjør du på følgende måte:

 

Gå til Kartotek | Ansattgrupper. I ett av satsfeltene som står ledig legger du inn "260". I satsfeltet på Kartotek | Personer vil du nå få en dagsats beregnet ut i fra årslønn/260 arbeidsdager. 

 

Gå videre til Kartotek | Lønnsarter og opprett ny lønnsart. Velg å kopiere fra Fastlønn. Gi lønnsarten et navn, og endre "Beregning | Måte" til Antall*Sats og legg inn korrekt satsnr. under feltet "Sats". Lønnsbeskrivelse og innstillinger for grunnlag skal ellers være lik fastlønn så her gjør du ingen endringer. 

 

På Periodens lønn | Registrere pr. person kan du nå legge opp den nye lønnsarten og videre legge inn antall dager med lønnsplikt. 

 

TIPS: Dersom du har en egen ansattgruppe med de permitterte, eller de fleste i en ansattgruppe er permitterte, kan du også registrere lønnsarten med Registrere pr. Ansattgruppe, men husk å kun legge til lønnsarten for denne perioden. 

 

Lykke til 😊

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"