Mine områder
Hjelp
Linda W. Gjerde
CHAMPION **

Overføring av ferie ifm sykdom

av Linda W. Gjerde

Hei,

Jeg har en ansatt som ble syk rett før hun skulle gå på ferie i fjor og følgelig ikke tok ut ferie. Hun har 17 feriedager til gode. Kan hun overføre alle 17 eller bare 10, som vi andre?

 

Mvh

Linda W. Gjerde

8 SVAR 8
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎09-01-2019 12:19 ( )

Hei

Hun kan overføre alle 17 dagene.  

Jeg antar da at hun fikk utbetalt feriepengene i juni/juli og fikk trekk i lønn for ferie.

Sletter du 7 dager, så fjerner du 7 dager hun har blitt trukket i lønn for. 

Da tror jeg du får en veldig sint ansatt Katt glad

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

Hei,

Ja hun fikk utbetalt feriepengene i juni som alle oss andre.

Vi er timelønnet og hun har fått full lønn i sykemeldingsperioden og vi har søkt refusjon fra NAV. Følgelig er hun ikke blitt trukket i lønn!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hun har nok fremdeles rett på feriedagene overført, selv om det da ikke er betalte feriedager.

Jeg antar dere da trekker henne i lønn hver gang hun tar ut ferie siden dere har utbetalt både lønn og feriepenger samtidig?

 

Er dette tilfelle så ville jeg hørt med henne om hun ønsker å få de overført eller ikke.  En bedrift kan ikke pålegge en ansatt å ta ut ubetalte feriedager.

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Ferie er de forpliktet å ta.  Det skal jo overføres uansett, men blir jo ganske håpløst for langtidssykemeldte.

 

Det skal vel ikke trekkes noe, men hvis hun er timelønt så er det jo ingen timer å få noe for når hun tar ut ferien.

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Jeg glemte en ting. Det er jo ikke ubetalte feriedager. Hun fikk jo feriepengene for disse dagene i fjor.

 

Tror det er sånn at for månedslønte så kan man utbetale feriepengene i en samlesum f.eks i juni.

Men det kan ikke gjøres for timelønte De skal ha feriepengene når de tar ferie. (siste lønn før)

 

 

 

 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎10-01-2019 15:28 ( )

TorunnS: Jeg tror jeg tenkte litt feil her. Hun leverer jo ikke timelister når hun tar ut ferie Katt tunge

 

Timelønnede skal ha utbetalt feriepenger når de tar ut ferien.

Men her er det nok veldig mange bedrifter som gjør som de var fastlønnede og kjører ut alt sammens med feriepengene.

Det som er skummelt med det er at den ansatte kan da kreve feriepengene utbetalt på nytt hvis man pga økonomien ikke har råd til å ta ut feriedagene. 

Et sentralt formål med feriepengeordningen er at arbeidstakeren skal sikres økonomisk mulighet til å avvikle ferie.

Som hovedregel er det ikke adgang til å avtale at feriepenger skal utbetales som et løpende tillegg til lønnen, eller at feriepengene er inkludert i lønnsutbetalingen. I flere dommer er arbeidsgiver derfor pålagt å utbetale feriepenger på nytt, selv om feriepenger er utbetalt løpende, sammen med ordinær lønn.

 

Så man bør være veldig forsiktig her angående timelønnede og feriepengerutbetalinger.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Flink, Monaton

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Alle 17 dagene SKAL overføres

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"