Mine områder
Hjelp
FrideS
CONTRIBUTOR *

Redusert arbeidsgiveravgift T/3 2020 pga Korona

av FrideS

Har noen hørt hva som er besluttet her? Det var snakk om en reduksjon på 3 %... Jeg har lønnskjøring for mai i dag og skulle gjerne visst hvordan jeg skal forholde meg. 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Edmund Førland1
PARTNER

av Edmund Førland1

Hei,

Fra Skatteetaten:

Arbeidsgiveravgiften

Regjeringen foreslår å redusere arbeidsavgiften med fire prosentenheter i mai og juni 2020.

Arbeidsgivere skal ikke gjøre endringer i rapporteringen av arbeidsgiveravgift i a-meldingen. Fortsett å rapportere arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget som normalt og beregne arbeidsgiveravgift etter de vanlig satsene. 

Skatteetaten beregner hva den reduserte arbeidsgiveravgiften utgjør på grunnlag av arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget som arbeidsgiver har rapportert i a-meldingen i mai og juni (3. termin), og sender ut krav til arbeidsgiverne før forfall 3. termin. Forfall for 3. termin foreslås utsatt til 15. oktober. Les mer om redusert arbeidsgiveravgift for 3. termin.

Fristen for innbetaling av arbeidsgiveravgift 2. termin er utsatt fra 15. mai til 17. august 2020. 

Trond Eikaas
CONTRIBUTOR *

av Trond Eikaas

Hei,

Vi innberetter hver måned grunnlaget for arbeidsgiveravgift på A-meldingen, på tilskuddet til bedriftens pensjonsordning, OTP.

Er det sagt noe om at satsen på dette også skal reduseres?   

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Du skal ikke foreta deg noe. Det kommer informasjon om løsningen. Det blir nok en type kreditnota på 4 prosentpoeng av AGA-grunnlaget for 3. termin som kommer før betalingsfristen for denne. På den måten betaler man bare et lavere beløp enn det som er avsatt og inntektsfører summen på kreditnotaen.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"