Mine områder
Hjelp
Venche
CONTRIBUTOR *

Trekk i lønn for ferie

av Venche

Har en ansatt som slutter nå 31.05.18. Er det ny arbeidsgiver fra 01.06.18 som skal trekke han de 30/26 delene i feriepengene til neste år, eller må jeg (arb.giver frem til 01.06.18) trekke noe? Jeg vet jo ikke hva han skal ha av ferie til neste år på nytt sted.... Er det noe regler rundt dette? Er også usikker på om han skal trekkes noe av feriepengene som utbetales nå (opptjent i fjor)? Vet jo ikke om han skal ha 5 uker ferie i år, siden han slutter nå om 3 dager. 

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

jeg ville kjørt ut alt av feriepenger på den siste lønnen. (Fjorårets og opptjente i 2018)

(Kode 38 feriepenger sluttoppgjør)
Da får du to linjer. "Feriepenger u/skatt" som er de som ble opptjent i fjor og "feriepenger sluttoppgjør" som er opptjent feriepenger i 2018.

Ikke trekk 30/26 deler, men kun for de dagene av ferie han har avviklet før 31.5.2018 (som ble opparbeidet i fjor.)
Hadde han f.eks 25 dager tilgode 1. januar 2018 og har 20 dager tilgode 31. mai så trekk han for 5 feriedager. De feriedagene har han ikke "betalt" for før feriepengetrekket gjøres.
Husk at Trekk for ferie gjort i år gjelder for de feriedagene man har opparbeidet i år og ikke neste år.

Om han skal ha ferie hos den nye arbeidsgiveren eller ikke er ikke ditt problem 🙂

Daniel Jamt
CONTRIBUTOR **

av Daniel Jamt

Trekk den ansatte for de feriedagene som er avviklet før slutt dato 31.05.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"