Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

A-mld, MAGNET_EDAG-108

av Anonymous

Hei!
Ansatt kommer med denne feilmeldingen nå i desember, MAGNET_EDAG-108

Rapportering mangler. Inntekstmottager har åpent arbeidsforhold.

 

Jeg har satt den ansatte som inaktiv og satt sluttdato 31.12.2014 alikevel får jeg denne feilmeldingen.

Ansatt har fått honorar i juli,

Hvordan skal jeg få til dette?

23 SVAR 23
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

 

Du kan forsøke å generere en ny Amelding, som er statter den du allerede har sendt inn, sende den inn og hente ny retur.

Hvis ike anbefaler jeg deg å kontakte support, da det er lettere å finne ut hva som er galt når man snakker på telefonen.

 

Evt. kan du kjøpe en halv time konsulent. hvor vi da lgger oss på via fjernstyring og sjekker hva som er galt for deg. Det siste vil bli tilleggsfakturert. Ønsker du konsulent, send en mail til consult@visma.com

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Fikk også vedlagte feilmelding når jeg gikk ut av skjermbildet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Jeg ber enda en gang om tilbakemelding og jeg får umiddelbart beskjeden som vises i vedlagte skjermbilde.

Jeg har gått in via pålogging på Altinn og tastet inn fødsesnummer og fått kode på sms som jeg har tastet inn og da kommer medlingen om at det kan ta litt tid.

Det var samme beskjed jeg fikk i dag tidlig.

Hilsen

Hanne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

 

Bare hyggelig.

 

Tilbakemeldingen skal komme med en gang, så du kan bare prøve på nytt (noen ganger tar det noen minutter)

 

Lykke til.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Nå kom jeg videre når jeg trykket på hent tilbakemelding. Ingen informasjon på vårt org nr. men det står at det kan ta litt tid på å få tilbakemelding. Jeg sente inn i går.

Jeg prøver igjen i morgen . Det som er viktig er at jeg har levert da fristen er i dag.

Regner med at det ordner seg.

Jeg må bare si at jeg takke deg for utstrakt servise i denne sak.

Nå håber jeg ikke du trenger å høre fra meg igjen angående dette.

Ha en fortsatt fin dag.

 

med vennlig hilsen

Hanne Bergersen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

 

Ikke noe problem 🙂

Ser av dine vedlegg at du har sendt A-meldingen.

 

Men tyder på at du ikke har hentet retur på ameldingen din i mamut.

Det er viktig at du henter retur på Ameldigen din hver måned.

 

Når du går inn på Amelding har du 3 knapper - generer A-melding - Sendt til Altinn - hent tilbakemleidng.

 

grunnen til at du ikke får beløp på rapporten Betalingsinformasjon/Beløp fra a-meldingen, er fordi du ikke har hentet tilbakemelding på din A-melding.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

 

Godmorgen. Jeg gir meg dessverre ikke helt.

Jeg gikk inn i Mamut og sjekket og tok ut den rapport men det ser ut til at a-mdlingen ikke er laget/gemerert i Mamut. Jeg har ikke fått noen retur melding med informasjon om kid, kto. etc. Jeg vedlegger rapporten og jeg vedlegger et par skjermbilder. Ser ut til at alt er ok da jeg har fått kvittering for innsendelse og jeg har fått et AR referanse nummer men jeg klarer ikke å finne A-meldingen?

Er det noe feil i det jeg gjør eller er det oppsettet eller hva er det som gjør dette?

Hilsen

Hanne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne.

 

Du får all infoen du trenger i Mamut.

 

I retur melding på din A-melding finner du informasjon om Kid, kodnto nr. og beløp på Skattetrekk og arbeidsgveravgift.

 

I tillegg kan du ta ut rapporten: Betalingsinformasjon/Beløp fra a-meldingen    

 

Gå til Rapporter og lønn og veldg rapporten: Betalingsinformasjon/Beløp fra a-meldingen    

Her får du beløp på Skatte trekk og Arbeidsgiver avg. pr. måned og samlet for terminen.

 

Så i utgangspunktet, trenger du ikke gå inn i altinn.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

 

Takk for hjelpen. Nå er den levert og godkjent. Da venter jeg bare på at betalingsdokumentet med KID nummer blir lagt i meldingsboksen i Altinn. Vet ikke hvor lang tid det går før det normalt er klart?

Enda engang takk for rask hjelp. 

Hilsen

Hanne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

 

Før du gjør noe mer sjekk styrk koden din:

STYREMEDLEM (IKKE-SPESIFISERT NÆRINGSOMRÅDE-FÆRRE ENN 10 ANSATTE-PRIVAT VIRKSOMHET) 1310 104

Ser du har mellomrom , men det skal ikke være mellomrom: 1310104

 

Forsøk å endre denne og generer A-melding på nytt, send inn til Altinn og hent retur.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Et tilleggs spørsmål. Alle A-meldinger i 2015 er sent manuelt. Skal jeg da nullstille alle de + 2016 i Altinn og så sende inn på nytt fra Mamut?

Før jeg begynner på januar 2016 endrer jeg startdato til 01.01.2016 eller holder det at jeg sender inn en A-melding for desember 2015 med sluttdato 31.12.2015 og så nullstiller jeg jan og febfor  2016 og sender inn de på nytt.

steg 1: sende inn desember 2015 med sluttdato 31.12.2015 på alle ansatte

steg 2: Legge inn startdato 01.01.2016

steg 3: nullstille jan og feb 2016 og sende de inn på nytt.

Har jeg da forstått deg korrekt da? Jeg er så nervøs for å gjøre dette feil.

 

Hilsen

Hanne 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Nei jeg får bare feilmelding Meldingstatus: Inneholder feil og mangler. I tillegg kom det opp et vindu som sa at det var STYRK koden.

Jeg husker at du ga samme forklaring som du beskriver over på kurset, men jeg blir litt nervøs å starte med en sådan endring både for 2015 og 2016. Jeg får det vel til ved at gjøre som du beskriver.

Fint om du bekrefter om oppskriften er den samme selvom jeg ikke får Magnet_edag som feilkode.

 

Hilsen

Hanne

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

 

Hva heter feilmeldingen din Magnet_edag ??

 

Jeg villle logget meg inn i altinn, og nullstilt alle Ameldinger som er sendt in manuelt, og sendt alle på nytt fra Mamut.

 

Hvis det er sendt manuele ameldinger også i 2015, så må du sende en ny A-melding i desember 2015, med sluttdato 31.12.2015 på alle ansatte.

 

Så setter du ny startdato i mamut 01.01.2016. på alle ansatte.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Takk for at du tar opp tråden. Jeg måtte i et møte og ble avbrutt.

Jeg var på et av dine kurs i lønnsoppdateringer. Jeg skal nå ta over A-melding fra regnskapsfører og får feilmelding på to styremedlemmer når det gjelder yrkeskode. Jeg har lagt inn denne STRYK kode på begge. De får utbetalt styrehonoar hver måned.

STYREMEDLEM (IKKE-SPESIFISERT NÆRINGSOMRÅDE-FÆRRE ENN 10 ANSATTE-PRIVAT VIRKSOMHET) 1310 104

Det viser seg at regnskapsfører har sendt inn A-melding manuelt og ikke via Mamut pga. denne feilmedling. Jeg ønsker å rydde opp i feilen så jeg kan sende A-melding via Mamut.

Du kan sikkert hjelpe meg? Er det noe mer info du trenger så si endelig fra.

mvh

Hanne Bergersen

Salto Ladestasjoner AS

 

 

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hanne

 

Hadde du noen spørsmål ?

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
 
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei 

 

Takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Svar til dere alle

For at vi skal kunne gi dere et korrekt svar på hva feilmeldingene skyldes, må vi be dere sende oss Levransefil og tilbakemeldingsfil.

I mamut går du på: Fil – Databaseverktøy – Gå til firmadatabasens dokumentområde. Åpne mappen Lonn, finn filene som heter _leveranse.xml og tilbakemelding.xml  og send disse til support@mamut.com.

 

Send oss gjerne filene for siste 2 mnd. så vil vi gi dere et korrekt svar på hva som er årsaken til deres feil.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Heidi Øgrey Strøm
CONTRIBUTOR *

av Heidi Øgrey Strøm

Hei Jørn 🙂

Takk for superbra 2 dagers kurs i Kristiansand.

Jeg får også feilmelding som nevnt ovenfor. Den store forskjellen her er at mine 3 ansatte ikke har hatt noen som helst sluttdato gjennom hele 2015. Har sendt inn a-melding til  og med november 2015. Har også for orden skyld også lastet ned Skjema A06 fra Altinn og dette stemmer med mine tall i Mamut pr. 30.11.2015. Når jeg nå sender inn for lønn desember får jeg også denne MAGNET_EDAG-108 på 3 ansatte. Jeg har sjekket og samme ansatt dato og personal infor er likt i november og desember.

Har snakket med Skatteetaten og de sier de mangler 3 ansatte som ikke er kommet med. Jeg har prøvd igjen og sendt en erstatningsmelding men samme feil dukker opp

 

Eneste forskjellen her som jeg tenker må være at jeg har lastet inn siste versjon fra Dere, kan det ha blitt en feil iforbindelse med dette?

Har du noen forslag på hva hva årsaken kan være?

Hilsen

Heidi

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Christine

 

Vedr. sluttdato:

Legger du inn sluttdato i den måneden du sender A-melding for ? 

Hvis sluttdatoen er en tidligere måned får du feilemeing 108.

 

At du får feilmelding 158 på eldre måneder er en melding fra Altinn som sier at du sender A-meldinger langt tilbake i tid. Denne feilemelingen er en Retningslinjefeil, og det er helt i orden.

 

Viktig er å sette sluttdato for den måneden du sender A-melding for.  Eks. jegger jeg inn sluttdato i dag i oktober og sender A-melding for desember vil jeg få feilmelding 108. Den ansatte mangler (fordi sluttdato i oktober ikke er sendt inn)

 

Failmeldinger:

Legger ved en link til en artikkel som beskriver feilmeldinger:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Forretningsregler1/

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg har en liggende probløem. Driver barnehage og har timebetalt vikarer.   De kan jobbe 1 dag i mai og 2 dager i september men ingenting i mellom.   Rydde opp i listen nå i november og satt slutt dato på flere som har ikke jobbet for en stund.

Fikk 108 melding på desembers a melding og beskjed fra Skatteetaten at det var fordi jeg hadde satt inaktiv på dem for jeg satt inn slutt dato.   Endret det og sendt in erstatningsmelding.  Fremdeles 108 feil.  Virker som Mamut registrere ikke slutt dato.(har nå versjon 19).

Sender man a melding som er mer enn 6 måneder tilbake i tid så får man 158 feil.

Råd?

 

mvh

Christine Andreassen

Damsgård barnehage