Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Differanse Mamut/Altinn avgiftsgrunnlag lønn og godtgjørelse

av Anonymous

Hei,

Jeg har differanse mellom Altinn og Mamut i sum avgiftsgrunnlag lønn og godgjørelse. Differansesummen utgjør summen som står i tilskudd og premie til pensjon og ett lite beløp på kontantgodtgjørelse.

Hva har jeg gjort feil?

7 SVAR 7

av Turi M Sorensen

Hei

Om du har differanse i sum avgiftsgrunnlag lønn og godtjørelse er det mest sannsynlig  feil på innstillingene på lønnsarten(e) du har benyttet. 
Jeg vet ikke hvilke lønnsarter du har brukt, men se disse artiklene for Innskuddsbasert og Ytelsesbasert pensjon:

Ytelsesbasert tjenestepensjon

Innskuddsbasert tjenestepensjon

M
vh

Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Jeg har brukt 615 som lå inne i programmet.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Kan ikke se noe forskjell på artikkelen og lønnsarten i programmet. Har aldri rørt disse. 

av Turi M Sorensen

Da kan det være at differansen skyldes at lønnskjøringsdato og periode ikke ligger i samme måned i Mamut. Husk at Altinn kun tar hensyn til utbetalingsdato, mens du i Mamut kan plassere beløpet i en annen periode enn den du faktisk utbetaler i. Så sjekk periode og utbetalingsdato, og se om ikke du finner årsaken til differansen din der.

 

Mvh

Turi M Sørensen
Senior Support Konsulent

Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

De ligger i riktig periode. 

Godkjent løsning
Turi M Sorensen
VISMA

av Turi M Sorensen

Hei

 

Det er vanskelig å svare på hva differansen din skyldes ut fra det du skriver her, om alt ligger i riktig periode, og du ikke skriver noe om hvor du finner differansen/feilen. Er det Altinn eller Mamut som er riktig? Her må man sammenligne A07 rapporten i Altinn med tallene fra a-melding(er) og lønnsjournalen for perioden.
Hvis det er Altinn som viser avvik, må man sammenligne rapportene med lønnsjournal. Kan det være noe som mangler eller er galt der? Er lønnsjournalen riktig (siste side, sluttbeløpene) så kan det være doble a-meldinger. Dette er dog lite sannynlig, men mulig. Det er sjeldent A07 og beløp fra altinn rapporter viser forskjellig beløp.

Det beste, for å kunne gi deg et godt svar, er at du sender inn en backup, med dokumenter, samt A07 for måneden det gjelder. Om du gir meg et kundenummer og epost, så kan jeg sende deg en mail, og så kan vi ta det derfra.

mvh
Turi M Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for hjelp, her var det nok jeg som har sett på feil tall. Var ingen diff.. Smilefjes tunge