Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Flytting av MS SQL-base

av Anonymous

På grunn av dårlig plass på C-disken (som er en liten SSD) så tenkte jeg å flytte hele installasjonen over til nabodisken som er mye større.

Hva er enkleste framgangsmåte?

 

3 SVAR 3

av Øystein Rambøl

Ja, du må gjøre dette slik:

1. Ta en standard sikkerhetskopi i Mamut.

2. Avinstaller Mamut.

3. Avinstaller Microsoft SQL Server.

4. Restart maskinen.

5. Endre navn på mappen Public Mamut under C:\Brukere\Felles\ til Old-Public Mamut.

6. Opprett en ny mappe på 😧 med navn MAMUT.

7. Høyreklikk på mappen og velg Egenskaper og så fanen Sikkerhet.

8. Legg til brukeren Alle (Everyone) med Alle tillatelser (Full control).

9. Reinstaller Mamut men pass på å velge enbruker og huke på for avanserte valg.

10. Under avanserte valg, velg å legge Mamuts databasefiler til D:\MAMUT. Du kan også legge programfilene til 😧 om du vil.

11. Fullfør installasjonen.

12. Gå til C:\Brukere\Felles\Public Mamut\Mamut og slett filen Mamut.ini om den finnes. 

13. Start Mamut og tilbakefør sikkerhetskopien tatt i punkt 1.

 

Mamuts databasefiler skal nå legge seg i D:\MAMUT\Public Mamut\Databases\MAMUT.

Dersom mappen med dokumentområdet på 😧 ligger der den lå før du startet skal denne også legge seg der.

Når alt er på plass og fungerer kan du flytte Old-Public Mamut C:\Brukere\Felles\ til en tempmappe på 😧 og om alt fortsatt er ok om en uke kan du slette den. 


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dokumentområdet er forlengst flyttet, og det utgjorde ingen merkbar forskjell på diskbelegget.

Da er det full avinstallasjon, og ny installasjon av MS SQL som må til?

av Øystein Rambøl

Hei.

 

Du kan flytte dokumentområdet til Mamut som beskrevet her: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Administrator/Hvordan-flytter-jeg-dokumentomradet/

Bare bruk lokale stier i stedet for nettverkssti.

Du kan ikke flytte databasene til Mamut på noen enkel måte så prøv å flytte dokumentområdet og se om dette er nok.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS