Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Mamut One, feriepenger - hvordan i dette tilfellet?

av Anonymous

Hei,

 

For første gang har jeg ansvaret for å kjøre feriepenge utbetalinger gjennom lønnssystemet i Mamut One, og ble nokså forvirret over de nye bestemmelser/regler rundt A-meldingen.

 

Saken er den at vi i vårt firma praktiserer 4 uker ferie + 1 dag, samt 5 dagers arbeidsuke.  Jeg har fått beskjed (av ledelsen)  om at det skal utbetales ordinær lønn for JUNI (den 30.06)  og deretter skal det kjøres FERIEPENGER. Når det gjelder JULI måned skal det ikke betales ordinær lønn overhodet   (alle tar ut ferien i juli). 

 

Hvordan løser jeg dette i Mamut One   --  spesielt dette med feriepenge-utbetaling?  

 

Ut i fra det jeg har lest og forstått, så virker det ikke som at jeg her skal benytte det som "alle snakker om"  -  dvs. kjøre dette "spesial-trekket" på månedslønn (for å kompansere antall feriedager vis-a-vis gj.snittlige virkedager?

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få  - da jeg ikke har noen andre å spørre om slike ting.

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Om jeg forstår ditt svar korrekt så skal det utbetales ordinær lønn og så feriepenger i Juni.
Mens det i juli ikke skal utbetales noe.  I så fall skulle det bli det du gjør. Altså at du kjører en lønning i Juli der du inkluderer månedslønn og et trekk som tilsvarer hele månedslønnen som rapporteres inn som trekk i lønn pga ferie.  I praksis blir det null, men siden lønn og trekket skal rapporteres på forskjellige koder må det gjøres slik.
Men lønnsslippen vil jo da vise minus.

Merk at du skriver at dere trekker en dag ekstra. Skal dette trekke gjøres utover en månedslønn kan man ikke trekke det i juli siden det ikke er no å trekke der derfra (om ikke ansatte har noe provisjon eller tilsvarende da).
Da må det settes enten til Juni eller August.

Våre forslag til trekk og deres  koder finner du i følgende artikke:
http://community.visma.com/t5/Brukertips/Trekk-i-lonn-for-ferie-og-hvordan-handtere-dette-i-Mamut/ta...   Men de tar utgangspunkt i at hele trekket gjøres. Så om man bare skal trekke månedslønn, kan man ha samme formel som måedslønn. Men slik nevnt, du må ha a-meldingskoden som står i artikkelen på trekklønnsarten.  Det er viktig.

SI ifra om det ikke var helt sånn du tenkte og/eller om jeg har misforstått.


Mvh
Morten Heide
Visma Mamut Support

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎27-06-2017 12:03 ( )

Tusen takk for godt svar. Det var slik jeg tenkte det.  Når det gjelder trekket for juli måned  (for riktig rapportering A-melding)  - gjør det noe om jeg tar denne lønnskjøringen 1. juli (rett før vi tar ferie)? 

 

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Så lenge lønnskjøringen har lønnskjøringsdato og periode i Juli, blir det med i A-meldingen for Juli.  
Utover det bestemmer dere datoen.  

 

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvordan gjøres ferietrekket for  TIMELØNNET medarbeider

 

For månedslønnet medarbeider er det jo formelen/koden  "-g_empex.r_hour " med A-meldingskode "Inntekt - Kontantytelse - Trekk i lønn for ferie" som er definert på egen (ny i 2017)) lønnsart  (nr. 33 hos oss i dette tilfellet).

 

Hvordan løses dette for timelønnet medarbeider?  Skal vi opprette egen ny lønnsart med formelen "-g_empex.r_hour " og A-meldingskode "Inntekt - Kontantytelse - Trekk i lønn for ferie"  og så f.eks. taste inn timeantallet for "normal full arbeidsmåned"???

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Ingar

Hvis ansatte får utbetalt timelønn også når de er på ferie, så skal de trekkes. Hvis de ikke får det, skal de ikke trekkes.

Og skal de trekkes, kan du lage en lønnsart som har formel -g_empex.r_hour, også legger du inn det antalle timer ansatte hadde fått om de var på ferie slik at det går i null med timene de faktisk får.  

Merk at dette er nokså uvanlig, da trekk i lønn gjelder ansatte med fastlønn. Timelønn brukes veldig ofte for ansatte med irregulær lønn. Men da er vi over i NAV og regelverket for lønn, som er litt utenfor det vi kan hjelpe til med.

Håper dette gir mening.

Mvh
Morten Heide
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Okay, tusen takk for oppklarende svar.  Smilefjes glad