Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Elin H. Thoresen
CONTRIBUTOR ***

Reskontro åpne poster krysse

av Elin H. Thoresen

Hei!

Det hender ganske ofte at kunder hos oss betaler inn a konto beløp som ikke matcher mot faktura.

Hviken rekkefølge skal jeg krysse dette for at "siste faktura" blir stående igjen som faktura - delvis betalt ?

(når jeg krysser ender jeg alltid opp med at eldste faktura blir stående åpen/delvis betalt...)

1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

En A-konto innbetaling skjer da før du har sendt fakturaen og inntil det skjer har du ingenting å krysse den mot.
Når du senere oppretter fakturaen, så kan du koble dem sammen slik :
http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busin... 

Rekkefølgen blir opp til deg da det ikke skal ha noe å si, da man jo uansett må koble riktig faktura med riktig betaling.

Hvis det er slik at kunden betaler en "ca totalsum" for fremtidige fakturaer, så blir det litt mer vrient men likevel fult mulig.
For da må du bare koble sammen fremtidige fakturaen mot denne betalingen inntil det ikke er nok og du trenger ny betaling å koble sammen med.  Dette er ikke helt ideeelt siden man da lett kan ende opp med å ha en rekke poster koblet sammen.  Og gjør man bare en endring på en av dem (f.eks. kreidtere), vil alle postene komme som åpne da de jo er det da de hører sammen hos deg pga koblingene.

mvh,
Morten H - Mamut Support