Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Retting av tidliger ført billag

av Anonymous

Hei. Dette er det første år jeg har ført bøkkene mine selv. Jeg har oppdaget to små feil som jeg må rette. En føring i Mamut One var ført uten mva mens regning sent til kunden og hva kunden betalt var med mva. Det var moms pliktig.  Det andre var simplelton at en kunde betalte 50 øre mer en de skulle. Ugåendes faktura var da 50 øre mindre en det som ble betalt inn til konto.  Bankens tall og Mamuts tall er selvfølgelig i sammsvar... men jeg må stenge de to postene som er åpent med like tall på begge side.  Hva er det jeg skal gjøre egentlig ?

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Bra.

 

Lykke til.

 

med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ha !!  Virker som jeg har fått det till alikevel... ! 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok.... har prøvd noen ganger og kan ikke ser at jeg få det til.  Dette er det jeg forsøkt. Oppringelig faktura nr er 5358.

 

3110 avgifts fri                       debit 1500 kr

1510 Faktur #5358 Kunde Nr                          kredit 1500 kr

(dette trodde jeg skulle reversere ting... men jeg få ikke matche det i relevant reskontor)

Da..

Ny faktura med 3010 avgifts pliktig:

1510 Faktur #5358                 debit  kr 1875

3010 Salgsintekter                                        kredit kr 1500

2710 Utgående MVA                                      kredit kr   375

 

Også var det betaling.....  det var alt registret i okt 2014... så det må kobles til denne nye faktura....

 

Brukt Diverse billags art dato 1.1.2015,  overført til hovedbok for å se resultatet og ser ikke at jeg kan koble de riktig med hverarndre...

 

Kan du se hva jeg gjør feil ??

 

MCH

Richard Brekne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Flott... Da kan jeg bare avslutte hele 2014 og gå videre. Tusen takk !!  Satser på at neste år blir prikk fritt !! 🙂

mch

Richard Brekne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Richard

 

Ja det går veldig bra, Ikke noe problem.

 

Med vennlig hilsen 

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn !

Ok Takk.  Men jeg har alt betalt siste moms for 2014. Er det greit å bare reversere det i 2015 og betale momsen i første period ?

mch

Richard Brekne

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Da må du reversere bilaget som var uten mva, og føre dette på nytt. Dette vil nok være enklest å føre med motsatt debet / kredit, for så å føre det riktig.

Differensen på kr. 0,50 kan føres mot konto for øresavrunning, slik at du får denne bort fra kundekontoen.

 

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen