Mine områder
Hjelp
May Sollie1
CONTRIBUTOR **

Utbetaling av feriepenger

av May Sollie1

Hei

 

Hvordan skal jeg få utbetalt feriepenger til en ansatt som har sluttet.

Har satt på sluttdato til a-melding og får ikke opp ansattes sum til feriepenger i lønnsregistering .

Har ikke skattekortet inne heller.

 

May

3 SVAR 3
Baard Karlsen
CONTRIBUTOR *

av Baard Karlsen

Fikk du noe svar utover det som er i tråden? Har samme problem da jeg ikke utbetalte feriepenger ved sluttoppgjør. 

 

Har en del timeansatte som er meldt ut med sluttdato. Får opp ved lønnskjøring at de mangler skattekort og da kommer jeg ingen vei.....

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei @Baard Karlsen 

 

Du lar sluttdatoen stå kvar uten å endre på noe der, og så lenge ansattkortet står som aktiv så får du opp ansattkortet i lønnsregistreringen. Da du ikke har noe skattekort for 2019 så anbefaler jeg at du bare legger inn samme skattekortsdata som den ansatte hadde i 2018. Mamut krever at det er lagt inn skattekortsdata for lønnsåret i ansattkortet, for å kunne kjøre lønn. Men da du skal utbetale fjorårets feriepenger så er det uten skattetrekk- så det har da ingen betydelse for hvilken prosent eller tabell du legger inn, noe må bare være registrert for at du skal kunne komme videre med lønnsavregningen. Skal du derimot kjøre annen type lønn i tillegg til fjorårets feriepenger så bør du få lagt inn korrekt skattekort for 2019. 

 

Håper jeg fikk besvart alle spørsmål her.

 

Ha en fin dag

 

Med vennlig hilsen

Isabel Hernandez

Visma Mamut AS

av Turi M Sorensen

Hei

I Mamut er det ikke det at man legger inn sluttdato som avgjør om sluttoppgjør beregnes, men at du benytter riktig lønnsart i lønnsberegningen.
Se denne artikkelen for hvordan utbetale årets feriepenger til ansatt som skal slutte:

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Hvordan-utbetale-arets-feriepenger-til-ansatt-...

Dette må jo da legges inn sammen med vanlig feriepengeberegning for fjoråret, og eventuell vanlig lønn som skal utbetales på siste lønnskjøring.

Mvh

Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent

Visma Mamut AS