Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Versjon 20 av Mamut One serverinstallasjon

av Anonymous

hei!
har forsøkt i kveld å oppdatere serverinstallasjonen av vår Mamut Enterprise. Jeg får en feilmelding eller advarsel der det står at operativsystemet ikke er det anbefalte.
Vet dere om det kan fungere likevel med Windows Small Business Server 2011 Standard?

Eller må man oppgradere serveren ? 

6 SVAR 6

av Øystein Rambøl

Dere kan godt la denne ene klienten være som den er og bruke den til å oppgradere neste gang også. men det er heller ikke feil å reinstallere den med standard oppsett. Dette er noe som bare gjøres på klienten når man oppgraderer så om dere lar innstillingene være til neste oppgradering må dere sjekke at de fremdeles er i orden da.

Grunnen til denne delingen av mapper er at Mamut sender en sti til SQL-serveren for hvor den skal finne en SQL-backup som skal brukes i oppgraderingsprosessen. Denne stien må da være tilgjengelig for SQL-serveren som kjører som en tjeneste på server med en separat brukerkonto.

Grunnen til at det er Mamut under Public Mamut på klienten som deles ut er at der legger Mamuts installasjon alltid en mappe Library med filer som er i samme versjon som programfilene.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk for veldig relevant svar.

Det ser ut som om løsning #3 er fornuftigst, siden det tilsynelatende betyr at vi vil kunne arbeide normalt med en gang etterpå, og så oppgradere serveren i ro og fred når regnskapsstresset har lagt seg.

Jeg har ikke tenkt på at man kan slippe å kjøre Mamut på serveren (gammel vane). Den brukes jo ikke derfra senere uansett.

SQL-serveren (2008 R2) på SBS 2011-maskinen er jo en godkjent versjon som kan brukes som den er inntil videre.

Jeg har bare ett spørsmål: Når DB-oppgraderingen er ferdig, skal da innstillingene for oppgraderingsklienten tilbake til normalt, eventuelt klienten reinstalleres, eller skal alle klientene deretter ha disse innstillingene? Jeg er ikke helt klar på formålet med delingen på oppgraderingsklienten, og om det da blir slik at de øvrige klientene på en eller annen måte er avhengig av den i ettertid. Såvidt jeg forstår, flyttes ikke DB, så hva er funksjonen til delingen?

Takk for god hjelp så langt.

av Øystein Rambøl

Fra og med versjon 20 av Mamut var minimum systemkrav for server Windows Server 2012. Det er først nå i 20.1 vi har lagt inn varsel for eldre OS men det er også først nå vi har tatt i bruk .NET 4.6.1. Jeg skal sende videre dette om at vi bør gå ut med varsel neste gang vi tar i bruk nye funksjoner som ikke kan installeres på eldre versjoner av Windows.

 

Angående databaseoppgradering når Mamut ikke kan installeres på eldre server så finnes et par løsninger på dette:

Stand-Alone oppgradering
En enkel løsning er å installere Mamut som enbruker på en PC, ta en sikkerhetskopi fra en klient som tilbakeføres på denne. Databasen kan så oppgraderes der. Bare pass på å ta maskinen av nettverket før tilbakeføring av sikkerhetskopi slik at dokumentområdet ikke legges på server. Etter oppgradering kan en sikkerhetskopi flyttes tilbake til den vanlige installasjonen og tilbakeføres via en klient.

 

"Ny" server
En annen løsning er å sette opp en annen maskin som server for Mamut, tilbakeføre en sikkerhetskopi der og så endre Mamut.ini på klientene til å koble til denne.

 

Oppgradering fra klient
En tredje løsning er å sette opp en klient på en spesiell måte slik at man kan kjøre databaseoppgraderingen fra denne uten å måtte installere Mamut på server.

NB!
- Man må ha klient og server på samme domene. Dette kan ikke gjøres i nettverk som er arbeidsgruppe.
- Man må være komfortabel med å finne og eventuelt endre brukernavn på tjenester.
- Brukeren som kjører oppgraderingen må være SQL-administrator på serveren.

Dette må gjøres: 

1. Installer siste versjon av Mamut på klienten som skal brukes.

2. På klienten, del ut mappen C:\Users\Public\Public Mamut\Mamut og pass på at rettighetene på både delingen og filsystemet er Everyone: Full Control.

3. Rediger Config.ini som ligger i Mamuts programfilmappe. Endre der linjen Datapath=  
fra C:\Users\Public\Public Mamut\Mamut\Data\
til \\<maskinnavn til klient>\Mamut\Data\

4. Gå på server og sjekk hvilken brukerkonto som kjører SQL-tjenesten. Sjekk at denne kontoen får tilgang til sharet på klienten. Endre eventuelt bruker til en domenebruker på domenet som får tilgang.

5. Logg på klienten som en Windows-bruker som også er SQL-administrator på server.

6. Start Mamut på klienten og start oppgraderingen.

 


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det ser ut som om manglende mulighet til å installere .NET 4.6.1 umuliggjør Mamut-installasjon på SBS 2011.

Jeg har lest meg til at årsaken til dette er at .NET 4.6.1 lager problemer for Exchange-versjonen som ligger i SBS 2011, og at dette derfor ikke tillates.

Uansett årsakssammenheng og programteknisk behov for å benytte .NET 4.6.1, synes jeg det er sterkt kritikkverdig at kravet til .NET 4.6.1 og dermed konsekvensene for brukere av SBS 2011 (og eventuelle andre OS uten muligheter for å bruke denne versjonen av .NET) ikke er fremhevet i god tid. Det første jeg så om dette var ved oppslag på artikkelen med kobling til nedlastingen av versjon 20.1., som var publisert 22.12.2016. Behovet for .NET 4.6.1 må ha vært kjent lenge før denne datoen.

Slik situasjonen er, forsinker denne unnlatelsen oppstart av versjon 20.1., og dermed arbeidet med sluttinnrapportering av lønn etc. for 2016.

Det medfører også ikke budsjetterte oppdateringskostnader, og at oppdateringsarbeide må prioriteres fremfor annet inntektsgivende arbeide uten at dette kunne planlegges på forhånd. For små bedrifter, som trolig er en stor del av Mamut-brukerne, er dette ikke uten betydning.

Alt i alt en ikke spesielt strålende kundebehandling. Jeg hører gjerne om en rask løsning på dette, om den så er midlertidig.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Min erfaring er at fom server 2008 R2 går det greit å innsatllere 20.1. Det er som Øystein Rambøl sier at installasjonen at .Net 4.6.1 er kritisk. Vær oppmerksom på at server sannsynligvis vil kreve en omstart for å fullføre installasjon av .Net 4.6.1 så ta dette med i planleggingen. 

Det samme gjelder for øvrig på arbeidsstasjoner, men fom Win 7 SP1 bør dette gå greit.

.NET Framework kan også lastes ned og installeres fra Microsofts nettsider.

Dette med at Mamut ikke støtter supporterte versjoner av Microsoft er noe nytt. Dette har de tidligere vært svært gode på. Det som er problemet med dette er at du fort vil bli avvist hos support hvis du skulle oppleve problemer(selv om de lar seg løse).
Problemet er at dette, etter min mening ikke er godt kommunisert og de fleste blir oppmerksomme på forholdet når de skal gjennomføre en obligatorisk oppdatering, som 20.1 må sies å være (skattekort og ny mva rapportering). 

Det er derfor lurt å planlegge en oppgradering av de systemene som ikke supporteres, selv om man får innstalert Mamut 20.1 på maskin som ikke er støttet av Mamut.

 

Godkjent løsning
Øystein Rambøl
VISMA

av Øystein Rambøl
Mamut testes og støttes offisielt for alle windows utgaver der Microsoft har ordinær support. 

 

Med mangel på "offisiell støtte" menes at vi ikke utvikler eller gjør gjennomgående tester mot disse operativsystemene, slik at vi ikke kan garantere at alt av funksjonaliteten i Mamut-programmet vil virke til tross for at programmet fortsatt kan installeres og benyttes.
Om dere velger å installere Mamut på et ikke støttet operativsystem, blir det på eget ansvar. Vi anbefaler uansett at dere oppdaterer til et operativsystem som er supportert av Microsoft før installasjon av ny versjon av Mamut. 
Det som er kritisk for Mamut i versjon 20.1 er .NET Framework 4.6.1. 
Om denne oppdateringen fra Microsoft ikke lar seg installere vil Mamut feile.

--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS