Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Windows 10

av Anonymous

Hei

Hvordan er det med støtte for Windows 10?

 

Jeg får følgende feilmeldig. Det virker ikke som en god ide å avinstallere .net framework som følger Windows 10

17 SVAR 17
Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei,

jeg svarer denne tråden på generelt grunnlag da det er mange som har skrevet inn kommentarer her samt på andre tråder og svarer derfor ikke hver eneste personlig.

Først og fremst vil vi bare beklage til alle kunder som har opplevd utfordringer med Windows 10 og Mamut. Vi har full forståelse for de tilbakemeldingene vi har fått. Samtidig som dette har vært en svært frustrerende situasjon for våre kunder, har det også vært en utfordring for vår support- og utviklingsavdeling, og har på ingen måte vært en ønskelig situasjon. 

Mamut har alltid forsøkt å ha en versjon klar til lansering av en ny versjon av Windows, men har i dette tilfellet har mange utfordringer knyttet til Windows 10.

Vi har nå en såkalt workaround - en løsning som vi kun anbefaler til de som absolutt må kjøre Mamut på Windows 10. Vi anbefaler fortsatt å vente til versjon 19 av Mamut for de som ikke må kjøre Mamut på Windows 10 nå.

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi.../

Du må også omgå en bug i Windows10 slik: 

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi...

Du bør også ha siste windows update installert (09.09.2015).

 

mvh

Henrik Horn - Visma Mamut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette er totalt uprofesjonelt. Jeg har masse programmer inne på  w10 Pcen som alle virker unntatt en E5. Brukte e5 daglig men nå synes eneste veien og se etter en mer proff utvikler enn Visma som attpå til skryter av at de er MS partner. Normalt ville en slik skandale medføre hoderulling da den faktisk rammer utrolig mange mennesker som benytter veldig mye tid på oppdateringer, og gjenoppretting og frustasjon. Kan vi ta Mamut konsulent timepris og få dette i avslag på neste års vedlikehold på de som ennå holder ut med e5? Samtidig vet Visma og MS at W10 bare er gratis i en oppstartsperiode så etter dette vil w10 oppdatering koste penger akkurat som med W8. Men Visma vil  at vi skal betale denne til tross for dette er deres feil at det ikke var på plasse ved det lenge annonserte lanseringen av w10 ?. Skal ikke Visma få et ras av kundetap må dere reagere nå, jeg har ikke anledning til å vente mye lengre. Og jeg kommer ikke til å bruke masse av min tid til å gjenopprette w8. Om 15 dager ca er det moms innsending og er det ikke klart innen det så blir det andre løsninger ennn Visma. Mamut E5 butikk virker merkelig nok med w10 men umulig å vite om dette m den fører korrekt, kan mamut svare på dette NÅ ??? Håper alle brukeree hver eneste dag ringer inn til support og klager slik at de snart gidder å bruke penger og ressurser på oss melke E5 kunder. Spe dette til alle fora og gjerne aviser slik at Visma endelig ser at dette kan være ødeleggende for profilen. Bruk markedskraften. Sett igang ..

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fullstendig uakseptabelt av Visma, som til og med presterer å GNI DET INN ved å sende en epost til kundene for å unngå at de oppgraderer til Windows 10.

Forslag til strategi (som jeg følger selv):

1 Installer en virtuell maskin med Windows 7. Hyper-V under Windows 10 Pro funker fint, men det er nok noen problemer med evnt. integrasjon.

2 Bruk Mamut virtuelt inntil du har funent noe bedre

3 Slutt å betale vedelikehold for Mamut

4 Start evalueringen av alternativer. Jeg kikker på tripletex, som ser OK ut så langt

5 Kast ut Mamut-dritten

Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Øystein Gjerde1

Noen som har et godt forslag til alternativer? Og det må selvfølgelig være selskaper som IKKE blir oppkjøpt av Visma med en gang, og deretter kjører produktet i dass, slik de er kjent for. Jeg skulle nok sjekket bedre før jeg satset på Mamut, men ble rundlurt av selgeren desverre.

Enn så lenge, er det noen som har hatt suksess med å rette opp i tabben til Visma/Mamut? Jeg har forsøkt å finne ut hvor sjekken av .NET gjøres i installasjonsfilene, men klarer ikke helt å finne eksakt hvor det gjøres, så man kan omgå denne. Mamut vil jo vente til neste versjon før de gidder fikse problemet, i stedet for bare å kjøre ut en liten fiks nå, på den versjonen som allerede ligger ute.

Stig Axel Schibbye
CONTRIBUTOR **

av Stig Axel Schibbye

Det er vel ikke akkurat noen godt skjult hemmelighet at Visma IKKE satser på Mamut, og mer eller mindre kun vedlikeholder det som skal til for at programmet skal møte det absolutt nødvendigste av funksjoner/lovverk/satser etc. Antar det er flere enn meg som holder øynene åpne for alternativer. Synd, for konseptet/ideen VAR bra en gang i tiden.

Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Øystein Gjerde1

Det kommer IKKE på tale å gå tilbake til Windows 7 nå BARE fordi Mamut ikke har gjort jobben sin. Den feilen som kommer opp nå har ingenting med endringer gjort i siste liten i Windows 10 osvosv, det er bare latskap og INGENTING annet. 

Nå ser jeg at nok en dag er gått uten at feilen er rettet, jeg FORVENTER at vi har en fiks i løpet av arbeidsdagen i morgen!! Om dere trenger hjelp til å rette feilen, ta kontakt, så kan vi nok ordne opp i det. (Siden dere har hatt et halvt års tid på dere uten å klare det mener jeg..)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Man behøver ikke engang bruke en Exchange-konto, de fleste har støtte for IMAP, som uansett er å foretrekke for flertallet.

https://no.wikipedia.org/wiki/IMAP

av Øystein Rambøl

Om dere bruker en Exchange epostkonto skal dette ikke være noe problem da Mamut lagrer innstillinger i selve epostene om de er overført eller ikke.

Husk at det også er mulig å gå tilbake til forrige utgave av operativsystemet innen en måned fra oppgraderingen. Se mer om dette her: http://www.howtogeek.com/220723/how-to-uninstall-windows-10-and-downgrade-to-windows-7-or-8.1/


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Oppdatering:

Først ble jeg irritert, men nå føles situasjonen litt desperat.

Ok, tenkte jeg. Kan jo kjøre den rett på serveren/virtuell maskin.

Men hva da med e-post synkronisering mot Outlook.

Ja, kan sette opp en konto i Outlook på den maskinen også mot den samme e-post kontoen.

MEN: innkommende e-post går jo bra, men utgående vil bli liggende i sendte elementer på den andre maskinen og vil derfor ikke bli synlig på hovedmaskinen min.

Og når jeg setter opp den nye makinen, kobler til e-posten og setter opp e-postsynkronisering mot Mamut, vil ikke da all e-post bli synkronisert på nytt og jeg vil få dobbelt opp i Mamut ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette er helt hårreisende og uakseptabelt av Mamut!

Det kan jo ikke komme som en overraskelse på mamut at Windows 10 kommer.

Og Mamut som tidliegere har skrytt på seg å være tidlig ute med støtte for blant annet Windows 7/8.

Dårlige unnskyldninger angående beta versjon og endringer i siste øyeblikk. Dette vil så klart ikke gjelde de grunnleggende elementer som .NET da alle programvarehus verden rundt er avhengig av en forutsigbarhet.

Det er jo ikke alle som har mulighet til virtuelle maskiner og har kunnskap om dette.

Og hva med de som får maskinen med Windows 10 ?

Inntil for to dager siden hadde 67 millioner oppgradert til Windows 10.

Men Mamut gir som vanlig blaffen i kundenes behov.

Og at støtte for Office 2016 ikke kommer før neste år er også helt uakseptabelt når kunder vil få denne på sine nye maskiner. Og igjen har Office 2016 vært tilgjengelig veldig lenge i beta.

Er utvikler selv så deres påstander er bare bs......

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

1. Jeg må si at jeg er overrasket over at ikke Mamut er på hugget når Windows 10 lanseres. Dette er jo en av de mest omtalte og gjennomtestede Windows-versjoner i Microsoft sin historie. Utviklere har hatt god tid på seg til å arbeide med programvaren. Mamut (nå Visma) har alltid vært aktuelle med oppdatert programvare. Men ikke denne gangen. Hva skjer i selskapet? Jeg fikk også høre fra support at støtte for MS Office 2016 (som lanseres i høst) ikke kommer før tidligst neste år.

2. Jeg har oppgradert min HP Elitebook 9470m fra Windows 7 Pro til Windows 10 Pro. Det gikk meget bra. Kun Mamut som ikke fungerte. Nå har jeg opprettet en virtuell maskin med Windows 7 Pro Sp1 (Hyper-V heter virtuell maskin i Win10). Har installert MS Office 2013 og Mamut One versjon 18.3.1071. Alt er oppe og kjører med Internett og tilgang til skrivere. Så da er driften sikret inntil Mamut kommer med ny versjon.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det burde forøvrig heller ikke være noe problem å få tak i en W7-lisens som installeres direkte på ny PC 😉
Windows 7 støttes med sikkerhetsoppdateringer frem til januar 2020, så det er ingen bråhast med å bytte over om man ikke absoulutt vil og må.

Når det gjelder virtuelle maskiner går det fint å kjøre Mamut der, bare de har nok resurser tilgjengelig (avsatt). Bruker selv VirtualBox på Linux.

av Øystein Rambøl

Det skal ikke være noe problem å kjøre Windows 7 i en VM i Windows 10 så langt jeg vet.

I denne kan så Mamut installeres og siste sikkerhetskopi tilbakeføres.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Mamut har pleid å være veldig tidlig ute å støtte nye OS men tidene forandrer seg vel. På chat fikk jeg antydet noen måneder til ny versjon var klar.

Jeg har blitt frastjålet min Windows 7 PC og det passer dårlig å sette meg inn i Windows 8.1 nå som 10 er lansert og gratis. Men jeg kan kanskje kjøre Windows 7 eller 8 i en virtuell maskin under 10? Vil det gå eller er det en dårlig ide?

av Øystein Rambøl

Dessverre støtter ikke Mamut Windows 10 enda men dette vil bli støttet i en kommende versjon. Dette er kan leses på vår side med systemkrav: http://help.mamut.com/NO/mhelp/rtm/administrator/system/system_requirements_mbs.htm

I mellomtiden må dere bruke maskiner med lavere versjon av Windows.


--
Med vennlig hilsen
Øystein Rambøl
Senior Supportkonsulent
Visma Mamut AS
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Samme her. Finner ingen informasjon om hvordan dette kan løses. Er avhengig av Mamut One E5 til daglig.

 

Hvordan løser vi dette Mamut?