Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

"Feriepenger uten ferietrekk"

av Anonymous

Hei,

Vi har aldri trukket ferietrekk fra feriepenger tidligere. Er det noe man MÅ eller er PÅLAGT å gjøre?

Hvordan og hvilken formler bruker jeg hvis jeg kan fortsette med å utbetale feriepenger uten ferietrekk?

Med vennlig hilsen¨

Janne Hagesveen

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn,

 

Beklager sen takk.

Tusen hjertelig takk for god hjelp 🙂

Du er unik!

 

Med vennlig hilsen

 

Janne Hagesveen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Janne

 

Går ut fra at du bruker mamut lønn.

 

Hvis du ikke gjennomfører ferietrekk, men skal utbetale fastlønn, feriepenger og trekke fastlønn. Slik at du rapporterer lønn og feriepenger riktig fra 2017.

 

Dupliser lønnsart 30 Måneslønn. tekst denne som ferie trekk og skriv minus på fomelen. Bytt A-meldingskode til trekk i lønn for ferie. Formel er da: -g_empex.r_month      

 

Slik at når du utbetaler lønn skal det se slik ut:

 

Lønnsart 30 Månedslønn kr. 30.000,- (a-meldingskode: Kontantytelse - fastlønn)

Lønnsart 765 Feriepenger kr. 35.000.- (a-meldingskode: Kontantytelse - Feriepenger)

Lønnsart 31 Ferietrekk Kr. -30.000,- (a-meldingskode: Kontantytelse - Trekk i lønn for ferie)

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Gjelder dette også i 2018?

Andre lønnssystemer "skjønner" hva som skal rapporteres i a-meldingen  hvis man sier at den ansatte skal ha feriepenger + 1 dags lønn.

 

av Turi M Sorensen

Hei Kirsti

Ja, denne løsningen gjelder også i 2018 for Mamut, selv om adre systemer har en automatisk rutine på ferielønnberegningen.

Se denne artikkelen for hvordan håndtere dette i Mamut:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Mamut-One/Trekk-i-lonn-for-ferie-og-hvordan-handtere-det...

Mvh 
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS