Mine områder
Hjelp
Oi San Lam
CONTRIBUTOR ***

Utrangering av driftsmidler

av Oi San Lam

Hei, vi hadde et avskrivbart inventar (saldogruppe d) som hadde sluttetet å fungere.  Den ble levert tilbake til leverandøren som senere gikk konkurs. Vi fikk ikke noen kompensasjon.  Derfor valgte jeg å utrangere eiendelen og tapet ble helt kostnadsført.  Er det riktig behandlet?  Trenger man å føre tapet på RF-1219 Gevinst og Tapskonto ?  Eller er RF-1219 bare for ikke-avskrivar midler?

8 SVAR 8
Oi San Lam
CONTRIBUTOR ***

av Oi San Lam

Hei, takk for svaret og beklager sen tilbakemelding.  Du mente den skattemessig håndteringen skjer atuomatisk via skjemat RF-1084.  Jeg må dessverre håndtere det manuelt.  Hvilken post kan jeg fylle ut for å melde avgangen?  eller skal man bare fortsette å avskrive middlet selv om det ikke lenge er fysisk tilstede?   

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei igjen

Du kan velge mellom å fortsette avskrivningen eller bokføre tapet i post 107.

Oi San Lam
CONTRIBUTOR ***

av Oi San Lam

Jeg vil gjerne føre hele beløpet (kr 19 633) i post 107 som tap. Post 107 er forhåndsskrevet med "+" tegn.  Jeg må derfor føre "-19633" for å nulle saldoen.   Er det riktig sånn? Da blir summen (kr 19 633) negativ inntektsført (kostnadsført) sant?

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Veldig fint om du kan inne i aktuell klient sende en brukerstøtte henvendelse, så vi kan se på ditt konkrete eksempel. Det er vanskeligere håndtere supporten av dette i plenum uten konkrete detaljer.
Vennligst send henvendelse slik, så ser vi på det så snart som mulig.

 

mvh,
Morten Heide
Visma Total Support

Oi San Lam
CONTRIBUTOR ***

av Oi San Lam

Takk. Hvor og hvordan kan jeg sende en kundestøtte hendvendelse?  Skal prøve å sende bilde her så forhåpentligsvis du kan løse problemet alikevel.
 
Jeg fikk spørsmål fra skatteetaten ang. forskjeller mellom regskaps- og skattemessige verdier.  Jeg har korrigert den ene feil.  Det gjenstår en diff på kr 19 633 som er lik skattemessig verdien av utrangert driftsmiddlet (se vedlagt skatteetaten.jpg).  Du nevnte at jeg kan føre tapet ved å føre i post 107 i RF-1084, men kan jeg føre inn minus 19633 slik at det nulles ut (se vedlagt avskriving.pdf)?  Uten minus tegn blir saldoen dobbelt.

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎15-10-2020 13:38 av Morten Heide VISMA )

Hei


Husk at skatteetaten er best egnet for hjelp til utfylling av Skatteetatens skatteskjemaer. Hvis usikker på bruken av disse, vil de kunne hjelpe deg med dette. 


Har undersøkt saken nærmere, og mitt svar før dette virker ikke til å være korrekt.
Dersom et driftsmiddel i saldogruppe A, C, C2, D eller J går tapt, skal man fortsette å avskrive på dette. Man har ikke anledning til å tapsføre driftsmiddelet. Kun en eventuell forsikringserstatning skal føres i post 106.  

Gjelder det at driftsmiddel gruppe E, F, G, H og I går tapt, skal saldoen over til gevinst og tapskonto med fradrag for maksimalt 20% av resterende tap i gevinst og tapskontoen.

Post 107 skal kun brukes når man inntektsfører hele eller deler av salgssummen i post 106.
Det skal dermed ikke forekomme noen negativ verdi i post 107. 

For videre spørsmål rundt reglementet til Skatteetaten, bes du kontakte Skatteetaten om dette.

Håper dette er til hjelp. Lykke til!


PS: For å sende brukerstøtte henvendelse i Total, trykk på brukerstøtte knappen helt øverst til høyre når du er inne i en klient i Total. 

mvh
Morten Heide
Visma Total Support

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide (Oppdatert ‎20-04-2020 09:03 av Morten Heide VISMA )

Hei

Vårt forslag er at man behandler dette som avgang av driftsmiddel til 0 kroner.
Tapet føres mot konto 7880. Den skattemessig håndteringen skjer automatisk via saldoskjemaet rf-1084.

 

 

mvh
Morten Heide
Visma Total Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Du finner det meste på side 4 i rettledningen under post 109 til Rf-1984.

 

https://www.skatteetaten.no/globalassets/skjema/2019/rettledning/rf-1270b.pdf

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"