Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Importere bunt fra excel

av Anonymous

Finnes det noe beskrivelse av hvordan en excel fil skal se ut hvis man skal importere bunt til Visma Business? 

 

Hvilke overskrifter, format på data etc. 

1 SVAR 1
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Det er ikke mulig å importere en excel-fil direkte til VB så vidt jeg vet, men det skal være mulig å lagre excel-filen som en CSV-fil og importere denne. Da er det viktig å benytte SQL-navnene på feltene som overskrifter på kolonnene i Excel, og deretter importere med veiviser/Import wizard. (se i hjelpefilen til VB under overskriften "Importing data from Excel". Usikker på om denne løsningen fungerer for import av bunter og bilag da jo disse er koblede tabeller.

 

Men det er også fullt mulig å bruke excel til å "organisere" data slik at du kan kopiere fra tabellen i excel og lime inn i buntlinjene i VB. Da må du bare passe på å ha eksakt de samme feltene og i samme rekkefølge i både VB og Excel. Dette fungerer OK i mange tilfeller og er tilstrekkelig dersom det ikke er for mange linjer som skal importeres.

 

Men dersom du trenger rene importfiler, kan du finne info og detaljer om formatering av disse i hjelpefilen VbusImportEksport.chm som du finner i mappen Nor.int i Business-mappen i VB-installasjonen. Her finner du forklaring til importfiler og funksjoner i forbindelse med slike - som blant annet dekker import av bunter og bilag. 

 

Tror også du bør se på Visma Importfilter som vil kunne løse mange importbehov - også import av posteringer til bunt. Da defineres et "filter" som konverterer data mellom kildefilen og tabellene VB. Denne lager en importfil som forklares av i hjelpefilen som nevnt over.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"