Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

SAF-T koder og klientmidler/klientansvar - betrodde midler - standard kontoplan

av Anonymous

SAF-T koding og klientmidler/klientansvar - betrodde midler. Jeg finner ingen kontoer i standard kontoplan som passer inn her. Klientmidler/klientansvar rapporteres i notene i årsregnskapet. Teknisk føres innestående klientmidler på egne (bank)kontoer eller felles klientkonto sortert på klient/saks sortert under 1-serien, og motposten i rengskapet er en konto i 2-serien. Klientmidler skal skilles særskilt fra bedriftens egne midler. Hvordan koder jeg da dette i henhold til standard kontoplan? Hvis jeg fører dette som bankinnskudd og annen gjeld, hvordan blir da dette skilt fra bedriftens øvrige kontoer innenfor samme område, ved bruk at standard kontoplan? Jeg vil tro tilsvarende problemstilling gjelder i forhold til eiendomsmeglingsbransjen også.

2 SVAR 2

av Øyvind Årseth

Hei

 

Jeg ser det i et annet svar er henvist til en artikkel jeg har skrevet, men dette temaet adresseres ikke der. 
Vi sitter ikke på den kompetansen du etterlyser her, vi tilrettelegger bare systemet etter kravene, som f.eks. med mulighet for mapping mot standard SAF-T kontoplan, som igjen stammer fra Regnskap Norge. 
Svar på spørsmålet ditt finner du antagelig best ved henvendelse til regnskapsfører/revisor. Del gjerne et evt. svar med andre i Visma Community. 

mvh
Øyvind Årseth

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Jeg ser at det ikke er noen som har kommentert innlegget ditt.

 

I første omgang anbefaler jeg at du ser hva som ligger av informasjon vedr. SAF-T her:

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-Business-og/SAF-T-i-Visma-Business-versjonskrav/ba-p/... 

 

Dersom du ikke finner svar på ditt spørsmål her, anbefaler jeg at du tar kontakt med din partner.

 

Med vennlig hilsen

Beathe, Visma

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"