Mine områder
Hjelp
Ingelstrand
PARTNER

Stoppe mulighet at endre system passord i VB

av Ingelstrand

Hei

Vid et antall tilfellen har våres kunder endret systembrukerens passord

Dette bare gjennom at i brukertabellen velge endre passord på brukere

Ingelstrand_0-1661252558277.png

 

Anledning er ofte en ny ansatt, som ikke liker passordet og ikke har en anelse om konsekvensen av att bytte passordet

Mange har sagt att man skall ha adgangsbegrensning på di som har systemrettigheter

Men det betyr at vi må sette opp dette manuelt på alle kunder som bruker dette

 

Er det noen som har forslag på hvordan man hindrer att få endret passordet, samtidlig med installasjon/oppgradering

 

Mvh

Leif I

4 SVAR 4

av Per Øyvind Trydal

Det enkleste er å ikke oppgi passordet på systembrukeren til kunden/brukerne da dette er et systempassord som brukes av diverse servicer og integrasjoner

Det er vel ingen som bør bruke system-brukeren ved pålogging uansett.

Bedre å gi vanlige brukere system tilgang dersom de trenger dette av en eller annen grunn.

 

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Ingelstrand
PARTNER

av Ingelstrand

Er ikke tillatt att ha passord til kunde uten databehandlingsavtale og dette kan vare gamle kunder som endrer etter hand som de byter ut for eks en regnskapsansvarlig, som ikke liker passordet

Men takk for svar

magnusalex
PARTNER

av magnusalex

Det hindrer ingen å bytte passordet. Det kan byttes selv om man ikke vet hva det er, så lenge man er systemansvarlig.

 

Vi har løst dette ved å lage en egen adgangsgruppe hvor vi har fjernet denne funksjonsadgangen (og kun denne):

 

Skjermbilde 2022-10-12 kl. 16.46.44.png

 

Det hindrer brukerne til å endre alle passord, inkl. systembruker. 

Ingelstrand
PARTNER

av Ingelstrand

Hei den er ikke dårlig, men hvordan implementerer du den vid for eks en oppgradering 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"