Mine områder
Hjelp
Terje Gulbrandsen
CONTRIBUTOR ***

e-post faktura adresse forskjellig fra generell e-post adresse

av Terje Gulbrandsen

Hei, veldig mange kunder opererer med en egen e-post adresse for faktura og har en annen for firma generelt.

Men i Visma business så er det bare et felt på kundekortet som vi kan bruke som  e-post adresse for «pdf» fakturaer sendt fra VB (SQL verdi «MailAd»). Det er den samme som brukes som kundens generelle e-post adresse.

 

Har prøvd med den som heter «AutoInvoice e-postadre:» (SQL verdi «AuMailAd»), men den velges ikke av VB når man sender e-post faktura (brukes vel bare mot «Autoinvoice»?)

 

VB=Visma Business, versjon: 10.01.0

 

Er det noen kloke hoder der ute som har løsning på dette?

MVH

Terje

5 SVAR 5
Terje Gulbrandsen
CONTRIBUTOR ***

av Terje Gulbrandsen

Ok, da tester jeg det.

Gode argumenter.

Skal sjekke neste "Autoinvoice faktura" om de er gratis.

 

Takk for tips/hjelp.

 

/Terje

Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Hei igjen Terje, 

Å sende på e-post er gratis også fra Autoinvoice. Å sende elektronisk koster 3 kroner pr faktura. Jeg er helt sikker på at å sende elektronisk er det beste økonomiske alternativet, selv om det koster 3 kroner kontra 0. Grunnen er at det sikrer en fremkommelighet og behandlingen hos mottaker blir i en helt annen kvalitet enn ved e-post. Noen av fordelene med elektronisk er:

- Fakturaen kommer rett inn i systemet til kunden

- Kredittiden går ned pga raskere behandling hos kunden (flere rentedager til deg, bedre likviditet)

- Kunden gjør ikke feilbetalinger fordi dataene blir ikke punchet på nytt (og da feil)

- E-post adresser blir utdaterte og må oppdateres

- E-post har en manuell og menneskelig behandling hos mottaker og dere må til tider endre adresser

- Med elektronisk faktura får du status om fakturaen er mottatt hos kunden, det gjør du ikke pr post eller e-post (av og til havner e-posten i spamfilter også...) 

Når man ta hensyn til dette og regner tidskost på sparte arbeidsoppgaver + likviditetsbedring tror jeg allikevel at regnestykket går i pluss. 

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908

av Svein Holanger

Her må det være en misforståelse. Alt som går på epost via Autoinvoice er gratis. Du betaler kun for de som går elektronisk, dvs at mottakeren kan motta elektroniske fakturaer, eller de som går til print-tjenesten (papir). Men hvis du sender med epostadressen i AutoInvoice epostadresse, og mottakeren ikke kan motta elektronisk faktura, så vil den gå på epost, som altså er gratis. 

Ellers må jeg kommenterer at epost er gratis: Jeg pleier å si at epost er det dyreste alternativet, fordi det er mye mer oppfølging på de fakturaene som går på epost. Spamfiler og eposter som "drukner" i mail-boksen sørger for det. Fakturaer som leveres elektronisk, er det mye mindre oppfølging på, og større sannynelighet for at den blir betalt i tide. Passerer du et halvt minutt i oppfølging, så passerer du de tre kronene i kostnader!

🙂

Terje Gulbrandsen
CONTRIBUTOR ***

av Terje Gulbrandsen

Hei Ørjan og takk for tilbakemelding.

Å sende alt til Autoinvoice er selvfølgelig et alternativ jeg vet om, men det blir ikke gratis siden de tar 3,- NOK for hver faktura, mens det å sende de direkte fra Visma på epost er gratis.

Med en faktura antal på 27 000 på et år så utgjør det 81 000,- NOK i året

 

Alternativ 2 er ikke ønsklig når man har mange tusen kunder.

 

Så Visma må på banen her, hvor vanskelig kan det være å få opp flere epost adresser på et kundekort?

De fleste andre CRM systemer har det!

 

/Terje

Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Hei Terje, 

Det stemmer det du sier om at det er Autoinvoice som bruker autoinvoice epost adresse og at det ikke finnes noen annet felt på kunden for fakturaepost adresse. Jeg tenker to løsninger:

1. Anbefalt løsning fra min side er å sende alle fakturaer til Autoinvoice og la de gjøre fakturautsendelse for deg. Dette fordi det gir så mange andre fordeler. Da fakturerer Autoinvoice kundene først de som kan motta EHF, de som ikke kan motta EHF sendes det en e-post hvis du har fylt ut feltet for Autoinvoice epost, og hvis ingen av de to første slår til printes, pakkes og sendes fakturaen til mottaker. Alt til en lavere pris en dere selv klarer å gjøre.

2. På kunden finnes et felt som heter "faktureres kundenummer". Har ikke testet, men regner med at du kan opprette en ny kunde(som da egentlig er en fakturaadresse) og legge e-post inn der. Usikker hvilken reskontro ting blir opprettet på, men det vet sikkert dere selv? 

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"