Mine områder
Hjelp
Thrine Hoel
CHAMPION *

1/2 skatt desember

av Thrine Hoel

Litt tidlig ute 🙂

Vi har i alle år kjørt 1/2 skatt i november da vi har en lønnskjøring i måneden og utbetaling den siste hver måned, men nå med A-melding er det sagt at dette kan vi ikke gjøre lengre! (Da det ikke er lov!)

 

Noen som har tips til hvordan løse dette på best mulig måte?

De ansatte får jo ingen fordeler av den 1/2 skatten om de ikke får pengene før 31.12!!

Må jeg kjøre 2 lønninger i des?
En midt i månd som er skattefri f.eks og den vanlige i slutten av mnd m full skatt?
Er dette lov?

 

Innspill mottas m takk 🙂



5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Takk for informasjonen!

Ja, det er akkurat det samme vi la ut hos oss for noen dager siden.

Halvt skattetrekk før jul

av Cathrine Sirevåg Andreassen
Jeg fikk nettopp dette nyhetsbrevet fra a-meldingen.
Der står det at de på bakgrunn av igangsatte arbeid med endringer av forskriften, vil de ikke foreta noen kontroll eller sanksjonering av arbeidsgivere som velger å utbetale lønn med halv skatt i november.
Vi gjør det på samme måte, med utbetaling den siste i måneden og halv skatt i november.
 
 
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Ok, ha en god dag:)

Thrine Hoel
CHAMPION *

av Thrine Hoel

Hei,

Jeg vet at reglene ikke har blitt endret - det er vi som har tilpasset de til oss tidligere år og da var det ikke mulighet for skattedirektoratet å "oppdage" det siden man ikke fikk noen oversikt før vi sendte inn skatt og arbeidsgiveravgift for nov/des.
Litt kreativ kunne man jo være 🙂

Men, da får vi vurdere om de ansatte skal få et høyere forskudd eller kjøre en egen lønn!

Var bare ute etter tips på hva andre gjorde og om vi da kunne kjøre en lønn uten og en med full skatt - og det siste kan vi altså 😉

 

 

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Reglene for halv skatt er ikke endret. 

Det er slik at det fortsatt er lønn for desember som man kan gjennomføre halvt skattetrekk i. For de med månedslønn er det trekkfritak i lønn for første halvdel av desember. 

Forfaller lønnen sent i desember så er det intet unntak fra dette i regelverket. Skattedirektoratet har også uttalt at det er slik det skal være. I slike tilfeller pleier vi å anbefale å betale ut et forskudd på lønn uten skattetrekk i første halvdel av desember. 

Det skulle ikke være noe i veien for å dele desemberlønnen i to, en for første halvdel med null trekk, og en for siste halvdel med fullt trekk. 

For de som er 14-dagerslønnede er det trekkfritak i første lønn i desember. For de ukelønnende, timelønnede eller daglønnede skal det gjennomføres trekkfritak i lønn for siste uke i november og første i desember. 

Rettsavdelingen i Skattedirektoratet utreder om det er behov for endringer på dette, men pr i dag er ikke reglene endret. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"