Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

A-melding, D-nummer til Norsk ID-Nummer

av Anonymous

Har en utenlandsk ansatt som fikk D-nummer, så da ble første siffer i fødselnummer satt til 5. Han har nå fått norsk Id.nr og da må jeg endre fødselnr til det korrekte. 

Hvordan rapporterer jeg dette på A-meldingen?

Var i kontakt med skatteetaten, og de sa jeg måtte avslutte det ene arbeidsforholdet på neste a-melding og så legge inn nytt for neste periode. Kan jeg gjøre det på den måten eller finnes det noe enklere? Hvis jeg bare endrer fødselsnr. nå, så blir det vel feil? Hva med de andre opplysningene jeg la inn i kolonnene for utenlandske arbeidstakere. Skal det fortsatt stå der eller skal det slettes. Fint hvis jeg kan få en fremgangsmåte, satt opp så enkelt at ingenting vil bli feil.

Og hva gjør jeg med "land kolonnen". Nå står det hans opprinnelsesland der. Dkal dette endres til Norge? 

 

 

Mvh

Geir Davidsen 

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Hege Johansen2
VISMA

av Hege Johansen2

Hei!

I slike tilfeller skal den ansatte rapporteres med BÅDE D-nr og personnummer minst en gang. Det vil si minst en godkjent A-melding for en måned.

Imidlertid er det ikke feil at både D-nr og Personnr blir liggende på den ansatte. Dersom det på senere tidspunkt skal rapporteres på tidligere periode, og man har fjernet D-nummer, så vil man miste historikk på lønnstakeren.

Landkoden kan bare stå slik den gjør - dette er kolonne for lønnstakerens hjemland!

Har du flere spørsmål rundt dette må du ta sende mail til Support.

 

Ha en god dag:)

Nina Sivertsgård
CHAMPION *

av Nina Sivertsgård

Hei. Men, det er korrekt å lage "nytt arbeidsforhold"? Mvh Nina 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"