Mine områder
Hjelp

Akkumulerte timer på ordre

av Cathrine Sirevåg Andreassen

Hei

Vi har en lønnart 220 Reisetillegg som gir våre ansatte 10,- mer i timelønn hvis arbeidstedet er utenfor en viss radius.

Denne lønnarten er lagt opp som en ordinær lønns- og trekkart (se vedlegg) da dette er tillegg i lønn.

Men utfordringen er at disse "timene" akkumulerer seg opp på ordren under medgåtte timer. Hvis den ansatte har brukt 7,5 timer på jobben vil han føre 7,5 timer på lønnart 103 og 7,5 timer på lønnart 220. Det vil da vise at forbrukte timer er 15. Totale lønnskostnader vil vise riktig da lønnart 220 gir 10,- pr. time.

 

Hvordan kan vi løse dette for å få det riktig både på akkumelerte timer og lønnsutbetalingen?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Det er kun lønnsarten som går til lønn som teller for A-meldingen. Slik jeg forstår det så er hovedarten 220, og den går ikke til lønn. Så henger lønnsart 520 på denne som neste-art, og denne går til lønn, korrekt? Det er uansett bare arter som går til lønn som har betydning for A-meldingen.

Men, ser at dere har kodet lønnsart 220 til at den skal være med i skattegrunnlag? Dette må være feil, siden den ikke går til lønn. Det er dette som gjør at meldingen dukker opp.

Jeg foreslår å fjerne denne, altså sette skattetrekk til «Ingen». Da burde du bli kvitt meldingen.

av Cathrine Sirevåg Andreassen

Hei Anne

Jeg har nå lagt inn Annleggsart 26 på lønnart 220. Har og testet på en ordre og det set ut til å fungere fint, men jeg får opp en feilmelding om at "Koder skatt/arb.giv.avg. på art stemmer ikke med koder på inntektskombinasjon!" Se vedlegg

Hos oss genererer inntasting av lønnart 220 automatsik lønnart 520 som er selve utbetalingsarten. Det er på denne inntektskombinasjonen ligger.

Har lagt ved skjembilder av oppsettet på begge lønnartene. Hva er det som gjør at jeg får denne feilmelding? Er disse lønnartene satt opp feil?

 

Cathrine

 

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Din lønnsart (220) kan ikke ha anleggsart "15 Ordinære timer" på styrekodene, den akkumulerer timer, dette blir feil. Du må velge en anleggsart på arten hos deg som har "8 antall".  (Du finner anleggsartene ved å trykke F2 tasten i anleggsart på styrekoder). Se eksempel under.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"