Mine områder
Hjelp
Erik Nytrøen
CONTRIBUTOR ***

Elektronisk faktura til privatkunder

av Erik Nytrøen

Hei

Vi har nå en god stund sendt faktura elektronisk til våre privatkunder. Til å begynne med gikk dette greit. Kunden fikk en tekstmelding som ført til godkjennelse for mottak av faktura direkte i nettbanken. Problemene våre har først kommet i senere tid, etter samarbeid med Vipps. Da får ikke nye kunder teksmelding lenger, dersom man er vipps bruker. Da sendes faktura rett til vipps, og mange får ikke dette med seg. Dermed blir ikke faktura betalt, da kunden ikke ser at det har kommet faktura. 

Det bør være slik at ved sending av alle elektroniske fakturaer, så sendes det også automatisk en tekstmelding som sier at vedkommende har mottatt faktura som kan behandles i xxxx (Vipps eller nettbank). Da tror jeg vi unngår mange missforståelser og unødvendige purringer, som igjen skaper missfornøyde kunder! Håper dette kan tas tak i raskt.

 

Vh Erik Nytrøen

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Pierre Reklev
VISMA

av Pierre Reklev

Hei igjen,

 

Har fått svar fra produktansvarlig på Autoinvoice:

 

"Det er nok ikke så mye vi kan gjøre med dette.

 

Det kundene kan gjøre er å slå av mottak av fakturaer i Vipps. Dette har de blitt informert om ved en "pop-up" i Vipps tidligere (ikke notifikasjon - så den skal alle ha fått). Mottaker får jo også fakturaene i nattbanken sin, så Vipps blir jo bare en tilleggskanal. Problemet oppstår hvis de ikke har hatt eFaktura fra før og ikke forstår at de har aktivert (eller stilltiende akseptert) mottak av eFakturaer i Vipps.

 

Vi skal melde dette videre til Vipps og avventer respons fra de."

 

Håper dette besvarte spørsmålet ditt.

 

Ha en super dag videre.

Erik Nytrøen
CONTRIBUTOR ***

av Erik Nytrøen

Hei

 

Takk for oppfølging og tilbakemelding.

 

Kan det da være en god ide om man kan ha en funksjon i Visma, som sender en tekstmelding til kunden, som da opplyser om at vedkommende har fått en faktura? Er det registrert e-post adresse på kunden så holder det å evt sende en e-post.

 

Vh Erik Nytrøen

av Pierre Reklev

Hvis du på kunden legger mobiltelefonnummeret i feltet for 'Telefon' slik at det ikke ligger i 'Mobiltelefon', legger inn epostadresse og huker av for 'Epostadresse sendes til Autoinvoice' så vil fakturaen gå til kunden på epost og ikke til nettbank eller Vipps. Dette forutsetter at det IKKE ligger noen efaktura-avtale på deres bedrift i kundens nettbank fra før. Gjør det det så går den dit uavhengig av om mobilnummer sendes med eller ikke.

 

Ha en super dag videre.

av Pierre Reklev

Har dialog med Erik i denne saken. Skal forhøre meg med produktavdeling på Autoinvoice for å se om det er noe som kan endres.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"