Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Firmabil og månedlig rapportering A-melding

av Anonymous

Jeg har forstått det slik at det skal rapporteres månedlig, fordel firnabil, kjøring hjem/arbeid.

Dette innebærer at det skal rapporteres totalt antall kørte kilometer, herav km hjem/arbeid.

Hvor skal dette registreres, via en L/T-art eller direkte på A-meldings bildet som en korreksjon?

10 SVAR 10
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Martina: Hvis man ikke registrerer noe på lønnsarten for hjem/arbeid vil den ikke komme meg i a-meldingen, og man får ikke skrevet inn totalt ant. km kjørt.

For meg så har pesonene som har denne fordelen kjørt hjem/jobb hver eneste måned, så det er ikke et problem.

Men hvis han skulle få en måned hvor han ikke hadde noe hjem arbeid, så ville jeg allikevel fått han til å lese av km. Slik at ant totale km ble korrekt for neste gang det skulle rapporteres inn.

Det jeg lurer på er om man med elektronisk kjørebok slipper å lese av km i bilene, men kanskje det går an å lese det av på nett. Det får jeg snart vite 😄

 

 

Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Hei.

Anne: Ja, det står i kursbok. Har kontrollert hos meg og der står det samme "føres ikke i selvangivelsen"

 

Lina: Jeg har et spørsmål. Hvordan fører du total kjørte kilometer hvis ansatte har ingen tur hjem/arbeid feks. i desember ? Registrerer du likevel på lønnsarten kanskje med null ? Eller skal jeg ikke registrere ? Men da får jeg ikke send inn total kjørte kilometer i desember.

ANNE ULDAL1
CONTRIBUTOR *

av ANNE ULDAL1

Var inne og kikket på inntektskombinasjon 15025 hos oss så står det "føres ikke i selvangivelsen" på denne. Er det denne vi skal bruke for Servicebil privat kjøring?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Martina:

Takk for tips om ny lønnsart og oppsett av denne 🙂

Vi har ikke elektronisk kjørebok i bilene ennå, og kjører ikke sjablongregel på noen av bilene (bortsett fra de som har firmabil da, men det blir noe annet).

Men vi har bestilt og håper å ha de installert før januar er over.

 

 

Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Hei Lina.

Jeg har gjort det feil. Jeg har bare sendt inn kilometer hjem/arbeid. Total kjørte kilometer har hatt samme antall som kilometer hjem/arbeid.

 

På kurs lærte jeg at jeg skal opprette en ny lønnsart for "Servicebil Privat kjøring"

Du kan velge å kopiere arten for "Servicebil Hjem/arbeid. Husk å endre Inntektskombinasjonen til 15025.

I kursbok står at "Infotjenesters økonomirådgiver Espen Øren minner om at det er presisert at arbeidsgiver må velge en beskatningsmetode og bruke denne gjennom hele året."

"Det betyr at valget bør tas FØR nyttår, slik at det kan monteres elektronisk kjørebok i tide til å registrere all yrkesbruk i 2016. Velger man å begynne med å bruke sjablonbeskatningen er man bundet til denne resten av inntektåret."

 

Det betyr til oss vel at vi har for sent bestemt oss å bestille elektronisk kjørebok. 😞

Martina

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Har man glemt å sende inn alle opplysninger, så må dere registreres og sendes A-meldingene på nytt. Ingen annen enkel måte å gjøre dette på.

Dette er det er ikke opp til oss å avgjøre, vi følger A-ordningens godkjente inntektskombinasjoner.
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Når noen begynner å stille spørsmål begynner jeg å lure på om jeg har gjort det korrekt.

Øyvind/Anne:

Jeg har på lønnsarten skrevet antall km kjørt hjem/arbeid - dette er arten som er grunnlaget for beskattning - f.eks kjørt 100 km fordel hjem/jobb gir en fordel på 340 kr som man vil skatte av (og arb.giver får det som grunnlag aga).

I feltet for tillegg skriver jeg inn totalt antall km kjørt den måneden.

Den ansatte må rapportere inn hver mnd km.stand på bilen sin. Også har jeg til nå hatt et excelark hvor jeg har ført opp de månedlige rapporteringene, slik at jeg kan regne ut hvor mye som er gjørt siden siste avledning.

Mitt bilde ser litt annerledes ut enn det Anne har lagt ut.

Se vedlegg.

Så et spm ifht de nye reglene som er kommet for 2016. Vi har bestilt elektronisk kjørebok, slik at de ansatte nå kan merke av hjem/jobb, og private turer.

Kan man bare forandre navnet på arten fra "Servicebil hjem/arbeid" til "Privat kjøring" eller noe slik? Eller bør man opprette en egen/ny art?

Kan hjem/arbeid-kjøring og privat kjøring rapporteres på samme art?

Martina:

Hvordan har du fått rapportert km hjem/arbeid hver måned uten å legge inn totalt ant kjørte km? Jeg får rødt varsel frem til jeg legger inn tallene under "tillegg" på den ansatte.

Når jeg har lagt inn totalt ant. kjørte km hver måned der, så tror jeg ikke man trenger å rapportere inn noe mer, de legger jo bare sammen all rapporteringen for alle månedene, og ser totalen.

Mulig her misforstår deg 🙂

Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Hei Anne.

Jeg glemte også å sende inn total kjørte kilometer. Jeg må jo sende inn alle a-meldinger for 2015 på nytt, skal jeg korrigere dette i hver enkelt måned?

Eller finnes en enklere måte slik at jeg kan sende inn total kjørte kilometer for 2015 samlet? (Kilometer hjem/arbeid har jeg sendt inn hver måned.)

Takk for hjelpen. 🙂

Martina

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Anne.

I billedeksempelet du la ved kommer det fram i Tillegg ant km. Hjem/Arbeid, ikke totalt kjørte kilometer.

Blir det ikke da smør på flesk, eller er det motsatt, at man skal registrere totalt kjørte kilometer på L/T arten og herav Hjem/Arbeid under tillegg.

 

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei Øyvind!

Når du har registrert lønnsarten med antall kilometer hjem/arbeid over lønn har du en tillegsknapp på A-Meldingen hvor du legger inn totalt kjørte kilometer på bilen i perioden.

Se vedlegg

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"