Mine områder
Hjelp
Nina Sivertsgård
CHAMPION *

Gode råd for antall arter for diett? Få det på håndholdt? Eller bør/må det være reiseregning?

av Nina Sivertsgård

Hei. Er det noen som har gode råd til oss som aldri tidligere har hatt oppdrag som har medført diett? Å sette opp artene med all slags koder skal jeg nok kanskje få til, men erfaring med ANTALL/NAVN på arter i fht type diett og sånn synes jeg er verre.... Håper noen med erfaring i dette kan gi meg noen gode råd. Vi følger LOK/tariff. Jeg er klar over at det er forskjell på LOK og statens satser. LOK og staten har vel også forskjellige metoder å beregne døgn/tid o.l.... Dere må gjerne ringe meg (95938886). Min tanke er å ha 1 lønnsart (hvor kun beløp tastes) for all pliktig del, men kanskje jeg allerede der er på villspor? Det beste er jo om dette kan inn på SpeedyCraft, men er det bedre at montørene må levere reiseregning kanskje? Det er kanskje kun reiseregning som tilfredsstiller regelverk for dokumentasjon? Noen som da har lyst å dele en god og enkel mal for reiseregning? De fleste jeg kommer over er omfattende og bygget etter regler for Statens satser. Krysser fingre for gode råd 🙂 Mvh Nina

7 SVAR 7
Nina Sivertsgård
CHAMPION *

av Nina Sivertsgård

Hei. Nei, jeg fant dessverre ikke noen god løsning. Endte opp med at ansatte sender meg epost om når de drar hjemmefra, og når de er tilbake. Om det er hotell, frokost, lunsj, middag osv. Så benytter jeg Simployer sin kalkulator og så fordeler jeg selv etter fri eller pliktig. Vi gikk bort fra El&it sine satser og lønner etter statens satser som Simployer benytter fordi det var hva vår kunde aksepterte, og vi har ikke tariffavtale.  Jeg opprettet x antall lønnsarter og la inn noen satser i satsregister, så det å registrere mot lønn går da bra. Men montører legger altså ikke inn noe selv i Speedy/håndholdt. Mvh Nina 🙂 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg bruker arter som skiller mellom trekkpliktig diett og ikke trekkpliktig diett.

Hos oss bor vi stort sett på hybel/brakke og beregner diett ut fra det hvor 91,- er trekkfritt. Resten er trekkpliktig. Montør skriver art for trekkfri diett og systemet generer da neste art.

Dersom montør bor på hotell, så må det jo trekkes for måltidstrekk som tilbys på overnattingsstedet.

Håper dette ble litt oppklarende.

Hilsen Ann Kristin

Nina Sivertsgård
CHAMPION *

av Nina Sivertsgård

Hei Ann Kristin. Takk for svar 🙂 Dere har altså mange/flere arter hvor satsene er ferdig for den enkelte diett"måte", og kobler da trekkfri del mot trekkpliktig del. Da blir det f.eks. 5 lønnsarter som er synlig for montør, og 5 lønnsarter som bare har kobling (som montør ikke ser)? Gjør dere det slik at det er montør selv som taster inn måltidstrekk? Er det dokumentasjon godt nok at montør taster inn på håndholdt? Eller må de levere en reiseregning i tillegg?... Mvh Nina

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Montørene fører diett via håndholdt. Måltidstrekk fører jeg.

Vi har stort sett bare pendlere - derfor er satsen hos oss konstant. Dette kan nok bli mere krevende ved sporadisk reiser.

Vi bruker ikke reiseregninger på montørene, men prosjektleder må levere reiseregning.

Hilsen Ann Kristin

Hannebm
CONTRIBUTOR *

av Hannebm

Hei. Jeg har nettopp gått motsatt vei. Fjernet mulighet for at montørene får registrere overnatting og diett på speedy craft til å måtte levere reiseregning. Vi har Visma Expense som reiseregninssystem. Jeg tok Visma kurset reiseregning fra A til Å. Det er det er ganske strenge krav til dokumentasjon ihht skattelovgivingen. Samt ganske komplisert hva som er trekkpliktig og trekkfritt.  Så jeg som ny lønnsmedarbeider fant fort ut at dette var nødvendig. Vi har 2 forskjellige diettsatser, en del som følger Statens satser og en del som følger El& it. Så vi har 2 brukergrupper i Expense. 

Nina Sivertsgård
CHAMPION *

av Nina Sivertsgård

Hei. Jeg tenker at Visma Expence er mer enn hva jeg behøver... Per nå har vi kun en montør med dette, med kanskje 1-2 slike dietter per måned. Det spørs om jeg ikke tar papir ark til han. Men jeg har liksom ikke fått tenkt meg ut en mal der heller... Det verste er at jeg ikke helt forstår forskjellen på disse diettene etter LOK... Nina

Kjetil Ytterdahl
CONTRIBUTOR ***

Hei Nina, 

 

Jeg er i litt samme problemstilling, og lurer på om du fant en god løsning her etter disse to årene som har gått? 😀

 

- Kjetil 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"