Mine områder
Hjelp
Britt75
CONTRIBUTOR **

Hvordan føre tolldeklarasjoner?

av Britt75

Hei, tidligere førte vi tolldeklarasjoner Debet 4330 avg kode 62, Kredit 4331.

Med ny versjon forsvant denne avgiftskoden.

 

Hvordan skal man nå føre tolldeklarasjonene?

 

6 SVAR 6
Elin Loen Skålbones
CONTRIBUTOR **

av Elin Loen Skålbones

Hei, Har forstått det slik at inngående faktura fra utland som er netto priset (ingen mva på fakturaen) skal bokføres med kode 21. Så skal tollfaktura/deklarasjonen bokføres med mva kode 81 på varekjøp utland og motkonto varekjøp utland uten mva kode. Men eg kan ikkje sjå at her finns mva kode 21 i Contracting?  Eller er eg på villspor?

 

Godkjent løsning
Hilde Engelstad Haakonsen
VISMA

av Hilde Engelstad Haakonsen

Tolldeklarasjonen skal føres som tidligere, men dere skal benytte kode 81 (tidligere kode 62 med regel 7).

(Kode 14 brukes ved bokføring av importerte varer fra utlandet med høy MVA-sats på 25 prosent som betales
direkte til Tollvesenet eller speditøren (f.eks. FedEx eller UPS) ved innførselen. Koden brukes sjelden fordi MVA på importerte varer som oftest skal rapporteres og betales gjennom MVA-meldingen).

Det må sjekkes at det har blitt satt inn avsetningskontoer for mva både for utgående og inngående mva for kode 81, det skal være 2 forskjellige kontoer. Anbefaler at dere melder dere på kurset som er lagt ut vedørende mva-meldingen 2022

 

https://www.visma.no/kurs/visma-programvare/visma-contracting/

Audny1
CONTRIBUTOR **

av Audny1

Hei, slik jeg har forstått det så skal en bruke Debet 4330 og av kode 14 nå. 

Mvh

Audny

Jorunn Karlsen
CONTRIBUTOR ***

av Jorunn Karlsen

kan noen fortelle meg eksakt hva kodene skal være på  4330 og 4331????

Jeg må ha dette inn med "teskje"

Britt75
CONTRIBUTOR **

av Britt75

Hei. Etter det jeg har forstått skal 4330 i debet- mva kode 14. Konto 4331 skal i kredit, uten noen form for mva kode, altså null.

Lucinda Bjørnset Reksten1
CONTRIBUTOR ***

Å bruke kode 14 blir feil. Kode 81 som skal brukes.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"