Mine områder
Hjelp
Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

Ønsker om ny funksjonalitet

av Stig Rune Øyra

1) Ordrebehandling

Ønsker at Arbeidssted navn og Arbeidssted adresse ikke henter verdier automatisk fra kunde.

Under System -> Vedlikehold -> Systemkoder -> Fane Ordre

Arbeidssted adresse ordre hentes fra:

Her passer det fint med et valg hvor Arbeidssted adresse forblir blankt ved opprettelse av en ny ordre.

 

2) Behandle anlegg

Hvor: I venstre vindu, listen over anlegg.

Hva: Når man ekspanderer et anlegg så kommer det en liste over ordrene på det anlegget frem. Se vedlegg "Behandle_anlegg". Navnet i listen lages av "Ordrenummer + Arbeidssted adresse". Det hadde vært mer praktiskt om navnet hadde blitt sammensatt av "Ordrenummer + Arbeidssted navn"

 

3) Fakturagebyr utvalgte kunder

En mulighet til at det automatisk kommer et fakturagebyr på fakturaer til kunder som mottar papirfaktura. 

Faktura på epost/EHF: Fakturagebyr = 0

Faktura på papir: Fakturagebyr = XX kr.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jon Sørensen
VISMA

av Jon Sørensen

Det er viktig at de som oppretter ordre skriver inn hvor arbeidet skal gjøres. Dette gjelder ikke bare Boligmappa og arbeidssted, men det gjelder jo også informasjonen montørene får på Handyman og SpeedyCraft om hvor arbeidet skal utføres.  Det bør vel da sørges for at montøren reiser til riktig adresse.

Er enig med John i at vi ikke kan akseptere blank i arbeidsted, da dette kan få mange uønskede konsekvenser.

En systemkode for at arbeidssted skal settes til blankt og at det da blir påkr4evet å fylle ut feltene kan aksepteres.

Godkjent løsning
John Trygg
VISMA

av John Trygg

Er usikker på gjennomføringen av dette ønske, men skal ta det opp med andre kunder via brukerforeningen og kundeseminar. Må da i tillegg legge inn test på at feltene må være fylt ut. Mener vi ikke kan akseptere ordre med blankt i arbeidssted.

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

1. Ordrebehandling

Ofte er det slik at arbeidssted er forskjellige fra den adressen som blir automatisk hentet. Og når de som oppretter ordrer ikke endrer dette, blir det fort misforståelser ved faktura.

Tanken min bak et blankt felt, var at da blir de som oppretter ordrer nødt til å legge inn noe fornuftig her. 

Godkjent løsning
John Trygg
VISMA

av John Trygg

1. Ordrebehandling

Vi har ingen planer om å legge inn en slik valgmulighet. Det er ikke store endringen, men hvorfor skal man ha en blank arbeidsadresse? Arbeidsstedet har viktig betydning for systemet og bør helst ikke være blankt. Benyttes for lagring av dokumentasjon i Boligmappa og beregning av arbeidsgiveravgift til A-meldingen. Har kunden flere faste arbeidssteder kan disse opprettes som leveringsadresser på kunden og hentes frem på ordren.

Til versjon 5.40 har vi planer om å legge inn 2 adresser på kunden, fakturaadresse og arbeidsstedsadresse. 

2. Bra, ser at du har funnet ut av hva du skulle gjøre.

3. Ønske er notert, men vil ikke bli utviklet til versjon 5.40. Du kan som alternativ lage deg et eget fakturaoppsett som du benytter til kunder med papirfaktura. I oppsettet legger du inn et behandlingsnummer for fakturagebyr. Oppsettet kan du legge inn fast på kunder med papirfaktura og vil da benyttes når du registrerer fakturaer.

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

Se bort fra punkt 2. Det ser jeg allerede er implementert under "System -> Vedlikehold -> Systemkoder -> Fane Ordre"

Det som kan nevnes er at hos meg så sto valget på "Arbeidsted navn", men likevel så ble "Arbeidsted adresse" brukt. Men når jeg byttet valg et par ganger for så å sette den tilbake til "Arbeidsted navn" så ble det riktig.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"