Mine områder
Hjelp
Trine Amundsen
CONTRIBUTOR **

Øresavrunding

av Trine Amundsen

Har krysset av for at fakturaer skal avrundes til nærmeste hele krone. Dette fungerer ikke... om jeg kjører en autokredit - da blir den avrundet... Om jeg kjører ut en fakturakopi, kommer kopien ut med avrundet beløp (og noen ganger ikke...). Dette begynner å bli frustrerende - kundene får også 0,01 kr differanse på faktura og på beløpet som kommer opp som e-faktura i nettbanken. Jeg har nå MANGE små differanser, der det er noen øre bare i forskjell... Dette må være en bug et sted - håper den blir rettet SNAREST... (vi begynte med Contracting nå i januar).

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei igjen Trine!

Elektroniske fakturaer blir behandlet i Autoinvoice hvor MVA beregnes for hver linje og deretter summeres.

I Contracting bør man derfor slå av øreavrunding for å minske risikoen for differanse.
Siden Contracting beregner MVA av totalen for linjene med lik MVA-sats vil det allikevel kunne oppstå små differanser.
Skal vi være 100% sikre på å ikke få differanser må Contracting begynne å beregne MVA separat per varelinje.
Vi lager en sak til utvikling så vi kan forbedre dette til en senere versjon.
Eksempel hvor MVA beregnes per linje:
Vare      Pris      MVA     Avrundet MVA
  A        6,38     1,595            1,60
  B        4,83     1,2075          1,21
SUM   11,21                         2,81
---------------------------------------------------------
Eksempel hvor MVA beregnes av sluttsum:
Vare      Pris      MVA     Avrundet MVA
  A        6,38 
  B        4,83 
SUM   11,21      2,8025          2,80
---------------------------------------------------------
Håvard Synnes
PARTNER

av Håvard Synnes

Er dette problemet løst i senere versjoner? Jeg har en kunde hvor filene vi får har samme problem, men som nok ikke er på siste versjon av Contracting enda. Han ønsker heller ikke å skru av øreavrunding, så løsningen dere gir hjelper meg ikke i dette tilfellet dessverre.

Trine Amundsen
CONTRIBUTOR **

av Trine Amundsen

Det synes jeg er veldig merkelig satt opp. Har kunder som kanskje kommer og vil betale kontant (småbeløp) og det blir da alltid noen øredifferanser som må korrigeres manuelt. Kunder får også opp forskjellige beløp på faktura i nettbank, og om de skriver ut den de har fått på mail... To forskjellige beløp på samme faktura er ikke akkurat proft... har fått flere tilbakemeldinger på det... Har et sterkt ønske om at dette kan gjøres fast, til kronesavrunding uansett fakturaoppsett.

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei Trine!

Det er slik at...

Selv om du har valgt øreavrunding i Visma Contracting (VC) blir ikke fakturaene til kunder som er satt opp med AutoInvoice (eFaktura) rundet av. Det er programmert slik da AutoInvoice regner sammen på linjenivå, det kan da oppstå differ ved avrunding og fakturaen vil feile ved sending.

Altså - fakturaene til kunder som er satt opp med AutoInvoice (eFaktura) rundes ikke av, mens fakturaene til kunder som sendes på papir eller mail fra VC rundes av etter det du har valgt som avrunding i systemkoden i VC.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"