Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Trekk ifbm feriepenger

av Anonymous

Nytt fra 2017, jf Sticos, er at man skal rapportere inn ferietrekket som egen lønnsart. 

Hvordan skal denne settes opp i contracting? 

Hvilken inntektskombinasjon?

8 SVAR 8
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen

Fant dette svaret på Sticos oppslag og det tyder jeg som det gjelder trekk av ferie fortløpende, som også da skal ha den nye inntekstarten.

Jeg har ikke tidligere huket av på "a-melding" i fraværsregistreringen. Skal jeg gjøre det på feriedager?

 

Denne lønnsarten benyttes når:

  • alle feriepengene avregnes samlet i en måned og det foretas trekk i lønn,
  • feriepengene utbetales løpende etterhvert som ferie tas og lønn for ferien trekkes samtidig, eller
  • arbeidstakere trekkes i lønn når ferie uten lønn avvikles.

Beløpet rapporteres med negativt beløp (positivt beløp ved ev. korreksjon).

Er fastlønnen rapportert med særskilt skatte- og avgiftsregel, skal den samme skatte- og avgiftsregelen oppgis for trekket. Feriepengene kan ha en annen skatte- og avgiftsregel enn trekket og fastlønnen. Er det knyttet tilleggsinformasjon til fastlønnen, så skal den samme tilleggsinformasjonen oppgis for trekket. Dette for å sikre riktig behandling av ytelsen hos NAV, SSB og Skatteetaten


Les mer: https://oppslag.sticos.no/#/AOrdning/VisLonnsartAOrdning/355

 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvis du ser på vedlegget mitt, som er fra Sticos, så står det kun at "ferietrekket på -30/26 skal rapporteres"

Jeg vil tro, men vet ikke, at trekk ut over dette hvis man har fri uten lønn, ikke skal rapporteres. MEN... hvis man registrerer det som permisjon uten lønn i fraværsregistreringen så ser jeg at det kommer opp en boks slik at man kan melde det inn via a-meldingen. 

Vi har en ansatt som er deltidsstudent og har pemisjon uten lønn, dette fikk jeg beskjed om at skal rapporteres på a-melding. Han er timelønnet, så han fører bare ikke timer når han studerer. Derfor har jeg ikke trekk på han. 

Planen til det offentlige er vel at man etter hvert skal samkjøre alle dataene som sendes inn via a-meldingen, slik at f.eks NAV senere skal bruke innrapporterte tall til beregning av f.eks foreldrepenger, arb.ledighetstrygd (eller hva det heter nå), osv. 

Hvis du ringer skatteetaten og spør, og får svar, så skriv det gjerne her 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei! Skal alle trekk for fridager rapporteres inn slik? Jeg skjønte at artkoden som benyttes til trekk for de 4/26 ekstra dagene når man velger å kjøre hele ferietrekket på juni/juli, så skal denne benyttes.

Men hvis man tar flere feriedager enn disse eller at en ansatt som begynner i løpet av året og ikke er blitt trukket for de obligatoriske ukene, skal trekkes fortløpende for ferie. Skal artkoden også benyttes til dette trekket?

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei igjen Lina!

Bare hyggelig:)  Ja, det stemmer - teksten er endret i siste fix - 11.10.01

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk 🙂

I går fikk jeg en annen tekst da jeg brukte inntektskombinasjonen, men etter å ha fått siste fix i går kveld var teksten lik din i dag 🙂

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei May Britt!

Ja, har ikke hørt at det er andre inntektskombinasjoner vedr. trekk for ekstra uke for de over 60 år.

Ha en god dag:)

May Britt Øybost
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Øybost

Hei Anne

Da er det vel samme inntekskombinasjon som skal brukes for trekk ekstra uke for de over 60 år?

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Det som er nytt er at det skal føres mot egne inntektskombinasjoner, og ikke mot samme inntektskombinasjon som utbetalingen. Nye inntektskombinasjoner for dette er lagt til i vårt register og ble sendt ut med jule-versjonen (11.10.00).

Feriepenger daglønnstrekk settes opp som vedlagt.

Inntektskombinasjonen er ny i 2017 - 1138 og 1139

 

Ha en god dag:)

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"