Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Tungvint å legge til lønnsarter med timeregistrering via /spørring/arbeider

av Anonymous

Jeg har fått opplyst fra dere v/Per Haraldsen at den eneste måten å få inn kost fra satsregister for valgt lønnsart i en ordre er å legge til lønnsarten på en ordre via /spørring/arbeider ved å trykke F2 for å velge lønnstaker osv. 
Det fungerer jo men er veldig tungvint i dag.
Man må etter å ha trykket F2, scrolle seg ned til riktig lønnstaker eller trykke på søkeknappen og så søke opp lønnstaker.
Her burde det være slik at hvis man markerte en lønnstaker før man trykket F2 så ville denne også være i fokus etter at man trykket F2.
Så, når man har funnet riktig lønnstaker må man taste inn ordrenummeret og dato manuellt.
Jeg mener at når man gjør denne prosessen med F2 inne i en bestemt ordre så burde man slippe å skrive inn ordrenummeret siden det er innlysende at man skal gjøre en registrering knyttet til denne ordren. Dato er ikke så viktig for oss i dette tilfellet siden det på fakturaen bare kommer opp et antall av denne lønnsarten knyttet til den aktuelle jobben men dato må også skrives inn. Datoen må man skrive på en lapp før man starter hele prosessen fordi den går ikke an å se etter at man har trykket F2 siden den er i et annet bilde. Man må da lukke vinduet, finne dato og så gjøre alt på nytt. 

Egentlig kunne jeg ønske meg at man kunne få inn kost på lønnsarter bare ved å legge de til ved å trykke F2 i /spørring/timer siden dette er mye raskere. Går dette? 

 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
John Trygg
VISMA

av John Trygg

Normal føring av kost på ordre gjøres via timeregistrering i Contracting eller på de håndholdte løsningene. En kost på ordre som gjelder en lønnstaker registreres også mot lønn til lønnstaker. Dato er det krav om mot prosjektregnskap og lagring av alle detaljlinjer på prosjektet. Det er også et krav at dato registreres da denne registreringen er grunnlag for lønnsutbetaling og for timeliste som mange skriver ut som vedlegg til faktura. Lønnsansvarlig ønsker å kontrollere hvor mange timer det er registrert ukentlig og daglig. I tillegg blir timene oppdatert på de håndholdte, lønnstaker vil gjerne se hvilke endringer som foretas på kontoret.

Når du står i ordren finner du ikke alltid lønnstakeren på ordren, så det er ikke nødvendigvis riktig å gå til en lønnstaker og rett på timelinja. Rutinen blir veldig ofte brukt til å registrere kostnadene til prosjektlederen på ordren og personene finnes ikke da tidligere på ordre. Det samme gjelder timer på innleid hjelp. 

Er enig med deg i at ordren er en opplysningen man kan ta med seg over til registreringen og det skal vi se på til neste versjon. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"