Mine områder
Hjelp
Heidi Krugerud
CONTRIBUTOR *

Utenlandske arbeidstakere

av Heidi Krugerud

Hei.

Vi har ansatt to tyskere på kontrakt, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål.

De har en adresse i Norge, legger jeg de da inn som vanlig eller må jeg legge de inn under utenlandske arbeidstakere?

Han ene har jobbet her før og har skattekort - selve fødselsnr. blir jo litt rart da første tallet er byttet slik at datoen blir rar - i dette tilfellet er han født 47. sept. Kan jeg likevel bruke dette og legge det inn som vanlig fødselsnr. ?

Er det andre ting jeg må passe på ved opprettelsen av disse to?

 

Håper noen kan gi oss en tilbakemelding på dette da vi ikke har gjort det før

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Lønnstakerne skal ikke registreres som "Utlending", altså det skal stå "Ikke utlending" på Vedlikehold-Lønnstaker.

I Fødselsnummer fyller du ut Lønnstakers fødselsnummer eller D-nummer, 11 siffer. Det foretas en sjekk på inntastet nummer. Hvis kontrollsiffer ikke stemmer, gis melding at inntastet nummer er feil.   

(Hvis man ikke har fødselsnummer eller D-nummer på lønnstaker, må man legge inn fødselsdato i de 6 første sifrene. F.eks fødselsdato 5. mai 1978 = 05057800000). 

Feltet "Internasjonal id type":  Hvis man har en lønnstaker som ikke har norsk fødselsnummer og heller ikke har mottatt D-nummer, kan man oppgi internasjonal identifikasjon. 

Dette benyttes som identifisering ved innsending av A-melding. 

Velg mellom:

    - Passnummer 

    - Social security number 

    - Tax identifikation number 

    - Value added tax identifikation number 

I disse tilfellene må også Internasjonal id nummer oppgis. Internasjonal id nummer er F.eks. passnummer. 

OBS! Vær klar over at ved overgang fra internasjonal identifikator til D-nummer eller norsk fødelsnummer, må både internasjonal identifikator og D-nummer/norsk fødelsnummer oppgis på neste A-melding. 

Deretter holder det at man kun oppgir D-nummer/norsk fødelsnummer, men det blir ikke gitt feilmelding hvis man fortsetter å melde inn både internasjonal identifikator og D-nummer/norsk fødelsnummer. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"