Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

opptjeningsperiode lønn / a-melding

av Anonymous

Hei!

Vi er et elektrikerfirma med lønn hver 14. dag (annenhver mandag). Gutta er timelønnede. Jeg interessert i å høre om andres erfaringer i forhold til opptjeningsperiode, utbetaling og hvilke konsekvenser dette får.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ja, du kan fint sende inn A-melding for en måned uten at det er kjørt noen lønnskjøringer for perioden.
Dette benyttes spesielt for å registrere nye lønnstakere.
Du kan sende så mange A-meldinger du bare vil, men det er den siste som til slutt teller.

Pass på et hvis en lønnstaker har blitt registrert, men allikevel ikke begynner, så må det angis at arbeidsforholdet er avsluttet og vedkommende må være med på neste melding.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Så hvis vi får en nyansatt i begynnelsen av måneden, men ikke har kjørt noen lønnskjøringen ennå den måneden så kan man allikevel sende inn en a-melding for å få registrert den nyansatte?

Vi har utlønning den 25. Så med en gang jeg hadde utbetalt lønn 25. januar kjørte jeg a-melding for januar.

Fikk nyansatt tidlig februar. Ny lønnsutbetaling er ikke før 25. feb og det er på den a-meldingen jeg egentlig tenkte at han vil bli registrert.

Men jeg kan kanskje få registrert han tidligere med denne metoden?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

For Visma Contracting så har vi bestemt at det alltid sendes en full A-melding.
Etter innsending av første melding blir de neste meldingene for måneden s.k. «Erstatningsmeldinger».
Det er vår oppfatning at det er lettere for brukerne enn å måtte holde styr på innsending av en hovedmelding og så diverse tilleggsmeldinger. Det betyr også et det i utgangspunktet ikke er nødvendig å sende mer enn en A-melding per måned siden den siste meldinga vil inneholde en komplett rapport over all utlønning i måneden det rapporteres for.
(Noe annet er det at man kan danne og sende inn A-melding midt i måneden for å få en sjekk på at ei lønnskjøring har blitt korrekt.)
Ved danning av A-melding tas alle avsluttede lønnskjøringer for måneden med.
Hvis det ikke finnes avsluttede lønnskjøringer så sendes kun faste data for lønnstakerne.
Det siste er spesielt aktuelt når man har nyansatte og ønsker å få de registrert i AA-registeret så snart som mulig.
.

Jeg vil også få presisere en uttalelse fra Skatteetaten.
De sier at det er «kontantprinsippet» som skal benyttes.
Med det mener de at om en i februar utbetaler lønn for januar, så er det utbetal i februar og ikke i januar.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvilke datoer har dere lønnskjøringer? Periodiserer du lønne i regnskapet? Jeg har også sendt inn a-melding både på januar og februar, og det fungerer fint. Men siden lønnen er etterskuddsvis, blir det store lønnskostnader på februar. Uke 4 og 5 ble kjørt i går og utbetalt i dag, så da må jeg jo bokføre dette på februrar selv om kostnaden egentlig hører hjemme i januar. . . .

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Vårt firma har også lønn pr. 14 dg. Rapporterer til A-meldingen for hver lønnsutbetaling. Har nå sendt inn to stk. lønn som går på januar. Fungerte helt fint m.h.t. A-ordningen.
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"