Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Problemer med Visma Document Center 13.10 og Adobe Reader DC 19.012

av Anonymous

Vi har funnet problemer med Adobe Reader versjon 19.012 og Visma Document Center 13.10 (altså PDF-versjonen).

 

Adobe Reader DC 19.012 kom 14.05.2019 og vi har på de servere som har blitt oppdatert til denne fått følgende problemer:

  • Dokumenter i Visma Document Center kommer ikke fram, og VDC kan virke tregt.
  • Etter en stund kan en feilmelding som sier "Det har oppstått et problem med Adobe Acrobat/Reader. Hvis det er i gang, må du gå ut av programmet og prøve på nytt. (507:807)".

 

Løsningen er som følger:

  1. Avinstaller Adobe Reader DC 19.012.
  2. Last ned og installer Adobe Reader DC 19.008 (https://get.adobe.com/no/reader/ - Det er den siste norske versjonen.)
  3. Åpne Services (services.msc) og finn tjenesten "Adobe Acrobat Update Service" - Stopp OG deaktiver denne.
  4. Åpne Task Scheduler/Oppgaveplanlegger og deaktiver oppgaven "Adobe Acrobat Update Task".

En har da en Adobe Reader versjon som fungerer og som ikke automatisk blir oppdatert igjen.

6 SVAR 6
Terje-SVC
CONTRIBUTOR *

av Terje-SVC

Er dette fortsatt et problem med Adobe Reader med nyere versjoner enn 19.012? Vi hadde en betydelig eldre versjon av Adobe som fungerte fint på vår terminal server, men den begynte å klage på noe angående sertifikat i Adobe som måtte klikkes vekk og som enkelte irriterte seg over. Jeg oppdaterte Adobe til dagens siste versjon (2020.013) og det fungerer utmerket dersom man kjører VDC direkte. Men får en lignende feil som beskrevet over om man starter VDC via Visma Global.

 

I loggen så henviser Visma.Workflow.Client.Windows.exe til feilende AcroPDFImpl.dll

 

Problemet er at dokumenter i VDC ikke kan vises dersom VDC startes fra Visma Global. Fant denne tråden etter at jeg oppgraderte og testet med å nedgradere Adobe til foreslått versjon, men VDC oppfører seg likt på denne versjonen også. Starter man VDC direkte virker den som normalt.

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf

Fra versjon 15.01 brukes ikke adobe lenger for å vise PDF, men en intern komponent i VDC. Så oppgradering til 15.01.1 eller 15.10 omgår problemet.

av Øyvind Fotland

Heisann, vi har flere saker angående "The process cannot access the file because it is being used by another process" hvor partner reffererer til denne posten. Vil derfor bare poengtere at dette er en helt annen problemstilling, og ikke har noe med "The process cannot access the file" probelmatikken å gjøre. At adobe pdf leser ikke slipper objektet riktig har eksistert siden adobe versjoner så langt tilbake som 2017. 

 

Løsning:

Dersom du opplever å få "The process cannot access the file" i loggen anbefales det å nedgradere til en mye tidligere versjon av adobe (gjerne tidlig 2017-versjon eller eldre) og se om det løser problematikken. Dersom dette løser problematikken kan man følge metoden beskrevet i original post for å deaktivere automatiske oppdateringer. 

 

 

 

 

 

Jon Henrik Sogn
PARTNER

av Jon Henrik Sogn

Som workaround for de som har Adobe Pro DC i "continuous delivery" kan man installere Foxit Reader. Sette Adobe som standard for .pdf-filer. 

 

Deretter kan man i registry under:

"HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\MIME\Database\Content Type\application/pdf"

"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\MIME\Database\Content Type\application/pdf"

 

Endre på CLSID til PDF leser man ønsker. 

{CA8A9780-280D-11CF-A24D-444553540000} Adobe
{14E8BBD8-1D1C-4D56-A4DA-D20B75EB814E} Foxit

 

Dette "reverserte" seg hos en kunde, så tok derfor registrykey eksport etter at jeg hadde endret og la på skrivebordet til brukeren. Ikke det mest elegante, men virker 🙂 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Når kan vi forvente at Visma kommer med en fiks på dette?
Ser at dere her foreslår en ''quick fix'' med å gå tilbake i versjon slik jeg leser det. Har dere noen informasjon om hvor lenge vi må være obs på Adobe Reader DC. Vil dette være ok i neste versjon fra Adobe? 
For flere av våre kunder vil det være en omfattende prosess og gjøre en slik fiks, for så å reversere denne ved senere tidspunkt. Hvor totalt nytteverdi blir nesten lik 0.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Jeg vil bare først legge til noen avklaringer:

  • Jeg representerer ikke Visma Software (leverandøren av programvaren), men jobber i en annen del av Visma.
  • Det at vi har sett dette betyr ikke at alle MÅ få samme resultat. Det kan være andre miljøvariabler involverte som vi ikke har mulighet til å teste for. Dette innlegget ble lagt ut for de som faktisk HAR fått slike symptomer, og for å gi de en kjapp og effektiv løsning.

 

På spørsmålet ditt om det vil være OK i neste versjon av Adobe så kan jo naturligvis ikke vi eller Visma Software vite noe om det.

 

Jeg kan jo også legge til at vi har sett merkelig høyt ressursforbruk på Adobe Reader 19.012 utenom Visma Document Center også. Hos oss velger derfor å holde tilbake denne og senere versjoner for generell utrulling til vi har fått testet neste versjon bedre både i forhold til VDC og generelt.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"