Mine områder
Hjelp
Rune Kristensen
CONTRIBUTOR **

"Spamfilter" for falske eFaktura (AutoInvoice / VDC)

av Rune Kristensen

Hei. 

 

Problemet med fakturasvindel er økende. De vi har sett hos oss har i hovedsak kommet pr post og epost -- inntil nå. Nytt (for oss) er at det nå også kommer falske eFaktura (EHF-faktura) direkte inn i Visma Dok.senter fra svindlere. Senest i dag fra bedriftsarkivet.no / Rasmussen Media & Marketing -- hvor vi aldri har bestillt noe. Jeg vil tro dette (svindel-faktura via eFaktura) blir et økende problem fremover.

 

Forslag/ide/ønske:

Hva med et "spam-filter" for å stoppe uønsket (falske) eFakturaer? Dette (et sentralt filter) kunne tagget "svartelistede" innkommende fakturaer i Dok.senter med f.eks et rødt utropstegn. Likeledes burde det vært en mulighet for brukerne å tagge (ikke tidligere svartelistede avsendere/kontonummer) som "spam" og dermed få svindlerne svartelistet (også for andre brukere).

 

Inntil et integrert spam-filter/svarteliste er på plass i VDC/AutoInvoice støtter vi oss på Trygg Handel sin svarteliste for å luke ut svindlere ( http://www.trygghandel.no/no/Svartelisten/2640/Category/Show/1748#0 )

 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Rein Baardsen
VISMA

av Rein Baardsen

Hei,

 

Det jobbes med løsninger på dette i AutoInvoice.

 

Litt av problemet er lovligheten og konsekvensen av å "stoppe" eller markere fakturaer (som er et juridisk dokument) som "falske". Ofte kan kataloghaier etc. ha sitt på det tørre juridisk, selv om man kan stille spørsmål til det etiske. Det kan også oppstå situasjoner der fakturaer blir feilaktig stoppet eller markert som svindel.

 

Det har vært noen få tilfeller av sending av slike fakturaer gjennom Peppol etter sommeren, og jeg vil anbefale å rapportere tilfellene til support (det trenger dere ikke gjøre i dette konkrete tilfellet). Dersom utstederen er en kunde av Visma vil vi følge opp mot utstederen, og dersom utstederen benytter et annet aksesspunkt vil vi sende saken videre til Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) som er lokal Peppol-myndighet i Norge.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"