Mine områder
Hjelp
Trond Bjerk
CHAMPION *

visma doc.senter og Global - problem valuta

av Trond Bjerk

Hei!

For nye lev.dører som opprettes automatisk i VDC (via Bizweb) så blir det automatisk lagt inn valutakode NOK. Dette medfører at inng.fakt behandles med valutanr 578 NOK, fakturabeløpet settes i feltet Valutabeløp og feltet Totalsum blir 0,00.

Noen som har funnet ut hvordan man kan unngå dette?

10 SVAR 10

av Jan-Arve Aarseth

Og hvis du benytter Visma Global til EHF fakturering, så må også alle kunder ha Valuta NOK
Anbefaler å benytte "Send alt med AutoInvoice" og sjekke at alle kunder har Landkode og Valuta, da slipper du at EHF faktura blir avvist.
Det er ellers en god investering å bruke noen minutter på å rydde i og vedlikeholde kunde og leverandør registeret, da vil du spare tid en vakker dag når du får bokettersyn og må levere inn en SAF-T rapport 🙂

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Altså vi har ingen problemer med Autupay eller Autoinvoice, sending av ehf e.l.

Problemet er nye leverandører som opprettes automatisk i VDC (for våre regnskapskunder som vi bruker VDC på). 

Her blir det da automatisk lagt in valutakode 578NOK og da blir beløpfeltet satt til 0. Vi må da manuelt endre på dette, fjerne valuta på den leverandøren mm.

Nå skal vi oppgradere til siste versjon av VG og VDC i neste uke, så håper det kan løse dette problemet 🙂

av Jan-Arve Aarseth (Oppdatert ‎17-02-2021 08:04 av Jan-Arve Aarseth PARTNER )

Hvis du benytter Autopay (ISO20022XML) til remittering så må det stå NOK som valuta på leverandør
For å unngå at det kommer valutabeløp 0, så går du inn på "Grunndata", "Vedlikehold registre" og Valuta.
Søk frem valuta 578 og sett kr 100 både på faktor og gjennomsnittskurs.
Da vil du etterpå se at hvis du i VDC har kr 100 på valutabeløp, så kommer også samme beløpet på norske kroner.

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Jeg godtok denne som løsning ved en glipp.... 😉

 

Vi har alltid fjernet valuta NOK fra leverandørene. Dette for å få fjernet beløp på valuta og unngå beløp kr. 0 som NOK. Vi har løpende fjernet valutakoden på alle nye leverandører. Det har jeg funket hele tiden og vi bruker Autopay. Du mener altså at dette ikke funker? Ble litt usikker her nå 😉

 

MItt ønske er jo å slippe å manuelt fjerne valutakoden på alle nye leverandører.

 

Ser nå at på valuta så har vi hele tiden hatt gj.snitt kurs mm på 100 for NOK. Da er det nok ikke der problemet ligger...

 

av Jan-Arve Aarseth

Anbefaler å ta kontakt med din partner som har solgt Visma Global slik at det totale bildet blir lagt til grunn. Sjekk også om du har nytt eller gammelt format på Autopay avtalen.

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Det har jeg også forsøkt i et par runder, uten å få noen løsning på dette 😞 Derfor jeg går til Community 🙂 

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Takk for svar. Da prøver jeg med det.

(Regner med at dette må gjøres på hver kunde - eller er det en måte å gjøre dette for alle kunder i samme operasjon?)

av Geir Rune Teigen

Visma Global har en grei funksjon for masseoppdatering. Hvis du i Grunndata -> Vedlikehold Registre -> Kunder, viser i tabellformat slik at du ser hele kundelisten. Så kan du vha tabelloppsett hente frem landkode og valutakode.
Lag så et enkelt utvalg for alle kunder med landkode NO (utvalg eller "hurtigutvalg" på den blå linja). I kolonnen med valutakode har du sikkert kunder både med og uten NOK som valuta. Høyreklikk på en av dem uten og velg at dette skal settes som verdi for alle. Bekreft i pop-up-vinduet at du vet hva du gjør (jeg antar du kjenner risikoen med denne oppdateringen).
På den måten får du fjernet valutakode på alle kunder med landkode = NO.
Alternativt kan du høyreklikke i valutakodekolonnen og sette den i endremodus, så kan du fjerne innholdet for én og én kunde 🙂

Trond Bjerk
CHAMPION *

av Trond Bjerk

Ja, den funksjonen bruker jeg 🙂 - men her tenkte jeg på alle våre regnskaps-kunder. Disse bruker jo VDC og og det hadde vært kjekt å fått satt opp at alle våre regnskapskunder skal ha fjernet valuta NOK.

Men går jo ganske kjapt å fjerne dette manuelt på dem 🙂 Takk for tips!

av Geir Rune Teigen

I Visma Global kan du i landregisteret fjerne valuta NOK fra Norge.

Da slipper du NOK på alle nyopprettede leverandører (og kunder) hvor du legger inn Norge i fakturaadressens land.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"