Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Eksport/import systemdata - SDV-fil. Feil i filformat/filnavn???

av Anonymous

Jeg forsøkte meg på å eksportere systemdata fra Visma Global under Verktøy/Eksport data/Systemdata. Jeg valgte så "Vis alle tabeller" og valgte den tabellen jeg ønsket å eksportere. Visma Global foreslår så et filnavn på tabellen (tabellnavn.SVD). Jeg går deretter på knappen for valg av lagringsområde og velger aktuelt lagringsområde og lagrer filen. Filen er eksportert OK.

Så går jeg inn på aktuell klient hvor jeg ønsker tabellen import og går på Verktøy/Administratorrutiner og velger Import/Import av CSV Fil. Deretter går jeg på knappen for å finne filen. Blar meg frem til riktig katalog og velger så filformat "SDV filer" i nedtrekkslisten for filtyper.

Filen jeg leter etter er ikke synlig, for filen som ble lest ut var en "SVD-fil" mens Visma Global leiter etter en "SDV-fil" ved import. Filen blir selvsagt synlig når jeg velger "Alle filer". Men da jeg forsøker å importere filen kjenner ikke Visma Global igjen tabellen.

Jeg går deretter tilbake til eksport og endrer filnavnet til riktig format; "tabellnavn.SDV". Så prøver jeg å velge SDV-fil ved importen. Filen blir synlig og Visma Global gjenkjenner feltene i filen/tabellen som skal importeres.

Burde ikke Visma Global eksportere filene i samme format som systemet forventer å lese dem inn???

 

3 SVAR 3
Aina Vedvik
PARTNER

av Aina Vedvik

Hei igjen

 

Det jeg mener et at om du leser ut systemdata så får du SVD-fil (Autosave file for document ), fordi det er dette formatet innlesing av systemdata foregår i. Dvs at Global leser ut systemdata i samme format som denne typen filer er beregnet til å leses inn i.

Når du nå velger å lese inn via CSV så velger du en annen type innlesing, og er prisgitt Windows sine valg ved innlesing. Her er de mest vanlige innlesingsformatene egne valg, det gjelder CSV, SDV (Semicolon Divided Values) og txt. Mens alle andre filstyper finner du under 'alle filer'.     

 

Mvh

Aina

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

nei, jeg blander ikke sammen. Jeg kunne skrevet en hel masse om hvorfor jeg ønsker å lese ut systemdata-fil for deretter å lese inn via import av CSV-fil. Men det er ikke det som er poenget mitt.

Hva jeg forsøkte å få frem er at når man velger Verktøy/Eksport data/Systemdata leser Visma Global ut en SVD-fil. Når man forsøker å lese inn igjen via Verktøy/Administratorrutiner/import og velger import av CSV-fil kan man velge å lese inn SDV-fil (i tillegg til bl.a. csv).

Systemet leser altså ut SDV men ønsker å lese inn i SVD. Altså .SDV vs. .SVD. Det burde vært det samme formatet på inn- og utlesing...

Aina Vedvik
PARTNER

av Aina Vedvik

Hei

Hvis jeg forstår deg korrekt så blander du systemdata og CSV-fil, det er eksport og import av begge deler.

Velger du Verktøy/Eksport data/Systemdata får du en SVD-fil. Dette forventer systemet hvis du via Verktøy/Administratorrutiner/import velger import av systemdata.

Ønsker du derimot å importere CSV-filer bør du lese ut en CSV-fil via Verktøy/Eksport data/CSV-fil.

 

Mvh

Aina

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"