Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hovedbok til excel

av Anonymous

Hei

Revisor vil jo alltid ha hovedboka i excel. Problemet er når vi eksporterer/skriver hovedboka til excel kommer tallene med tusenskille, noe som igjen gjør at tallet ikke oppfører seg som tall i excel. Det går ikke an å formatere som tall, man må inn og fjerne tusenskillene. Noen som har et triks i ermet som gjør at tallene blir tall? 🙂

10 SVAR 10
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tips til første spm: Merk kolonnen med tallene, gå på data - tekst til kolonner, trykk på neste - neste - fullfør. Dette bruker å fungere for meg.

Turid Nybruket
CONTRIBUTOR **

av Turid Nybruket

Takk igjen 🙂

Brit Elin Ryggvik
CONTRIBUTOR **

av Brit Elin Ryggvik

Du kan legge til felt: Måned og verdi: ( 1 eller flere måneder) i utvalget ditt.

I Excel kan du sortere ved å merke dataområdet og Sorter og filtrer-> Egendefinert sortering

Sorter etter kolonnen med bilagsdato øverst og legg deretter til et nivå med kolonnen for bilagsnummer (slik at ikke bilaget splittes)

Turid Nybruket
CONTRIBUTOR **

av Turid Nybruket

Tusen takk! Jeg fikk ikke til å sortere på periode. Går det an?

Brit Elin Ryggvik
CONTRIBUTOR **

av Brit Elin Ryggvik

Hei! Du kan hente ut dette via Rapportering-> Utskrifter-> Rapporter-> Hovedbok->Bilagsjournal.

->Utskriftsspesifikasjon-> Skriver: Microsoft Excel-regneark

-> Endre utvalg-> Nytt utvalg: Felt: Regnskapsår  og verdi: aktuelt årstall og felt: Bilagsnummer og verdi XXXX

Skriv ut (lagre xls-fila)

Turid Nybruket
CONTRIBUTOR **

av Turid Nybruket

Hei! Et spørsmål i denne saken. Jeg har gått via kontoforespørsel og så kopiert tabellinnhold til excel. Men revisor ønsker gjerne at motpost skal vises. Vet noen om det er mulig? Hvis jeg høyreklikker i tabelloppsett, så er det ikke noe valg for motpost der.

Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Dersom en går lei av manuelle eksporter kan du få noen til å hjelpe med å lage en direktekobling fra Visma sin database og inn i Excel , den kan enkelt parameterstyres slik at en velger ønsket år og trykker refresh for å hente ut ferske tall 🙂 

Kontoforespørsel er også glimrende siden den gir høy fleksibilitet i eksportens innhold som Helen skriver. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Et annet tips kan være:

En enkel måte å ta ut hovedbok fra Visma Global til Excel er å benytte kontoforespørsel.

Skriv inn XXXX i kontofeltet og trykk enter.

Du kan tilpasse visningen ved hjelp av høyre musetast og tabelloppsett. Her vil du få frem alle transaksjoner. Klikk med høyre musetast i tabellen og velg eksporter til Excel. Start Excel og trykk høyre musetast og velg Lim inn. Nå kan du bearbeide og sortere hovedboken slik du ønsker i Excel.

Du kan også benytte: Rapportering>Utkrifter>Rapporter>Hovedbok>Hovedboksutskrift.

Velg skriver Microsoft Excel Ark (forutsetter en oppdatert Global versjon).

Eirik Hopland
CONTRIBUTOR *

av Eirik Hopland

Hei.

Hvis ikke tipeset fra Christine virker kan du prøve å merke kollonene med tall og trykke Ctrl+h. Da får du opp dialogen søk og erstatt i Excel.

Søk etter tegnet som du får som tusenskille f.eks . (punktum) og velg erstatt med mellom rom (et trykk på space tasten).

 

Se om tallene da blir som tall og du kan sumere.

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg hadde tilsvarende problem før, men jeg husker ikke om det var fordi jeg hadde en gammel versjon eller om Excel manglet som skriver. Hvis jeg går på utskrifter og velger skriver til "Microsoft excel regenark" kommer tallene som tall. De ser fortsatt ut som de har tusenskiller, men de er tall. Har du prøvd det?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"