Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

SDK modul - Excel

av Anonymous

Leser fine ting om denne funksjonen! Som en da skal kunne lese data til og fra Global i excel..

Finner kun en tilbud om masse kurs osv. men ingen dokumentasjon på hvordan en bruker funksjonen.

Noen som har noen tips/erfaringer???

 

 

15 SVAR 15
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk!

Når jeg fikk satt opp med riktig DCOM fungerte det. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Du bør sjekke DCOM på aktuell arbeidsstasjon i 32- bits modus. Husk at det kun skal være haket av " run on the following computer" som peker til server. 

3. parts- løsninger bruker DCOM til Global for å finne server.

Dersom du trenger bistand kontakt deres Visma- partner så kan de nok hjelpe dere:)

Lykke til!

Mvh

Tonje Fineide

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har problemer med dette arket i Windows 8. Med 32-bit versjon av Excel 2013 og Visma 9.01. Det fungerer hos andre her med Windows 7, så parameter inputen skal være riktig. Feilmeldingen jeg får er "Ugyldig klient, kunne ikke logge på Visma Global!". Skal arket i utgangspunktet fungere med Windows 8? 

Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Da var saken løst. Problemet var at Excelarket har mulighet til å rapportere på alle kostnadsbærere i Visma Global. Altså avdeling, prosjekt, produkt, medarbeider, ekstra1 og ekstra2. Avdeling, prosjekt og medarbeider har alle kunder, mens produkt, ekstra1 og ekstra2 er lisensstyrt. Når lisenen til Visma Global ikke hadde disse modulene ga Excelarket en feilmelding. Det er nå lagt inn kontroll på dette i Excelarket. Ny utave lastes opp i løpet av morgendagen.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Hei,

Må ha passord fordi VBA koden inneholder Visma interne kodenøkler for pålogging til Visma Global.

Feilmeldingen fra Excel indikerer at Visma Global ikke er installert på din maskin, men da må det jo være noe annet. Kan du sende meg en epost på stian.estil@visma.no, så kontakter jeg deg for å verifisere at det ikke er noen feil på Excelarket vi har lagt ut.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Får samme feilmelding som Frode Møller. Alle de tre kriteriene er oppfylt. Feilmeldingen kommer etter at jeg får beskjed om at jeg nå er logget på Visma Global.

Kjører Global 7.8 og Office 2013.

Hadde det ikke vært å legge ut en versjon uten VBA passord??

 

Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

For nye lesere så ligger det omtalte Excelarket på siden for Visma Global nedlastning, øverst til høyre. Det finnes også kurs i utvidet bruk av dette. Se på kursoversikt.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Vedr. punkt 2 over, så legger du inn servernavnet i fanen "instillinger", i Excelarket.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Det er noen forutsetninger ja.

1. Du må ha Visma Global installert på den PC'en du kjører fra

2. Hvis Visma Global serveren for bedriften er en annen enn din maskin (som oftest er det en annen maskin enn din) så må servernavn legges inn.

3. Den brukeren du er pålogget med i Windows (domene bruker) må være brukere i Visma Global.

En enkelt test er at du kan starte Visma Global og gå direkte inn uten å legge inn brukernavn og passord spesifikt, fra din PC. 


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

 Hei.

Lastet ned excel rapporteringsfilen. Koblet meg fint opp mot global. Men fikk denne meldingen:

Run-Time error 91. Object variable or with block variable not set.

 

Linkene virker dermed ikke. Noen tips til hva kan være galt? Kjører versjon 7.61.

 

 

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette regnearket har vi brukt mye her hos oss, og det har vært et fantastisk hjelpemiddel for å lage skreddersydde rapporter i Excel for flere av våre klienter.  Anbefales 🙂

Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Da er test gjennomført på siste versjon av Global, versjon 7.80.x og Office 2013, og det fungerte som forventet. I praksis bør alle eldre varianter i kombinasjon også fungere på samme måte. Må finpusse litt på eksemplene og beskrivelsene, men når det er gjort så legger vi den ut på Community slik at alle som ønsker det kan laste den ned.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Bjornsr
CONTRIBUTOR *

av Bjornsr

Hei.

Ligger denne fortsatt til nedlasting - i så fall hvor?

Stian Estil
VISMA

av Stian Estil

Hei,

SDK (Software Developer Kit) er en egen modul for Visma Global, som er beregnet på utviklere som skal lage egne integrasjoner og skreddersydde løsninger til Visma Global. Man kan bruke en rekke utviklingsverktøy. Mest vanlig er Microsoft Visual Studio, men det er også laget mye moro ved hjelp av VBA programmering i Excel. SDK modulen finnes i to versjoner, en for utviklerne og en for de som bare skal bruke ferdig utviklede løsninger. Sistnevnte heter VAF SDK Runtime og kr. 13 000,-. Men....fordi mange kunder ønsker og bygge rapporter direkte i Excel, så ble det for mange år siden utviklet en egen Excel mal for nettopp å bygge resultat og balanserapporter direkte mot Visma Global. Denne malen var gratis, og krevde ikke at man måtte kjøpe SDK moduler. Den ble brukt av svært mange kunder når jeg jobbet med Global i perioden 2000-2006. Malen finnes fortsatt, og jeg skal se om vi ikke kan få lagt den ut her på Community til fri nedlastning. Gi meg noen dager, så skal jeg kommentere på artikkelen hvis jeg får det til. Vil først teste den mot Visma Global 7.80, så vi får kvalitetsikret at den fortsatt virker som den skal.


Med vennlig hilsen,
Stian Estil/Product Director
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, vet du om det går an å hente ut til excel, med hjelp av makroen, antall dager fra forfall for kundereskontroen?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"