Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

A-melding & innrapportering av sykefravær og permisjoner

av Anonymous

Kan noen hjelpe med info. om hva som skal rapporteres inn via a-melding når det gjelder sykefravær & permisjoner? Og hvordan?

På forhånd takk!

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Ved permisjoner/permittering skal det registreres en Arbeidsstatus som vil medføre rapportering via A-meldingen, og det skal angis fradato og prosentandel. Dette gjøres i vinduet "3 Ansattopplysninger". (tilgjengelige statuskoder er 4-Permisjon, 5-Permisjon uten lønn og 6-Permittert). Ved opphør av permisjon settes status tilbake til 1-Aktiv. Når endringen lagres vil du bli spurt om hvilken dato endringen skal gjelde fra (til historikk).

Sykefravær skal ikke rapporteres inn via A-meldingen - men det kan registreres en Arbeidsstatus som syk i Visma Lønn på samme måte som med permisjoner/permittering. (statuskodene 2-Syk uten lønn og 3-Syk)

 

På nettsiden for A-ordningen står det for øvrig beskrevet veldig mye om hva og hvordan rundt A-ordningen. Her er hva som står om permisjoner og permittering: https://www.altinn.no/no/a-ordningen/FAQ/arbeidsforhold/Skal-jeg-melde-slutt-pa-arbeidsforhold-ved-permittering-og-permisjon/

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"