Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Bilgodtgjørelse: Lønnsregistrering i Jan 2017 men med >10.000 km 2016 sats

av Anonymous

Jeg har fået nogen reiseregninger fra ansatte som er relatert til reiser foretatt i 2016.

En af de ansatte har passert 10.000 km ila 2016, og han ska derfor ha bilgodtjørelse >10.000 med 2016 sats (3.45 pr km med al som skattefri).

Hvilkn lønnsart ska jeg bruke? Hvis jeg bruker 100 og trykker på lønnberegning alle, så kalkulere den som om det er vanlig sats (under 10.000 km sats) og legge til skattepliktige del også :-S

 

 

3 SVAR 3

av Gunnar Glendrange

Etter vårt syn er det klokkeklart at utbetalingstidspunktet skal legges til grunn, jfr artikkelen jeg linket til.

Hvis din kilde mener noe annet, ville jeg forhørt meg med vedkommende på nytt.

Visma Lønn - Expense også for den sags skyld - følger regelverket ut fra lønnskjøringens år.

Så når det registreres på år 2017 blir det etter 2017 regler.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nej, dette stemmer ikke. For jeg var på et kursus, hvor kurslederen var en advokat. Og jeg spurgte ham netopp dette spørgsmålet. Og han sagde at det kommer an på hvilken år reisen rent faktisk blev foretatt.

Og for meg giver dette også mening, fordi hvis en ansatt har en reiseregning for Km godtgjørelse foretatt i december 2016 måned. Og vedkommende allerede har passert 10.000 km, og derfor ville få lav sats 3.45 kr pr km. Og så kan han bare "vente" med å levere reiseregningen sin til januar 2017, så kan får høyere sats. ??

 

av Gunnar Glendrange

Utbetales det i 2017 skal du bruke 2017-regler (satser)

https://community.visma.com/no/software/tema/Lonn--HR/regelnytt/2017/Reiser-foretatt-i-2016-med-utbetaling-i-2017/

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"