Mine områder
Hjelp
Johnny Johnsen
CONTRIBUTOR *

Diett 2019

av Johnny Johnsen

Hva er diett for nytt døgn over 6 timer?

Skal det være kr. 780,- eller kr. 307,- (som i 2018)?

 

Trekk 30% for lunsj på dagdiett (kr. 570,-).

Skal 30% trekkes av kr. 570,- eller kr. 780,- (som i 2018)?

8 SVAR 8
Dag-Eirik Lannem
CONTRIBUTOR **

av Dag-Eirik Lannem
Statens satser tilsier 780 for døgndiett, 570 for dagdiett >12 timer og 307.- for dagdiett 6-12 timer. Skattefri sats er henholdsvis 578, 400 og 200. Detaljene rundt hvordan dette skal registreres, må du få av andre, jeg leter fortsatt etter korrekt måte å gjøre det på.

Hei dere, dette er ikke lett!

ikke minst derfor, finnes vår reiseregningsløsning Visma.net Expense.

Det tar for seg alt dette, og er alltid tilgjengelig og oppdatert.

Bare å angi de faktiske forhold, så får man korrekt diettgodtgjørelse.

Satsene er som dere skriver, og evt måltidsfradrag siste (del av) diettdøgnet - skal beregnes ut fra redusert sats, således 30% for lunsj - av kr 570   

 

Grete K Kjønnerud
CONTRIBUTOR ***

Kan ikke se at hotelldiett for utland fungerer som den skal. Eller er det jeg som ikke forstår. Det fremkommer ikke trekkplikt på oversnattingssatser over 578 NOK

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Første uken i januar meldte jeg feil sats i kompensasjonstillegg (ikke oppdatert pr 1/1-19) og at trekkfri sats på hotell utland ikke ligger i diettoversikten i Expense. Alle andre satser var oppdatert og ok. Kompensasjonstillegge ble ok denne uken, hotell diett utland er fortsatt ikke ok. Etter purring på Visma (via vår forhandler) svarte Visma "Hotell utland skal være tom, den justeres automatisk ut fra land man velger". Det vises ikke riktig i Expense - jeg vil tro at den trekkfrie satsen må ligge inne på hotell diett utland. At diettsatsen hotell utland henter fra land man velger er riktig - men den trekkfrie satsen må inn?

Du er inne på noe her, Gakk1972.

Det har kommet nye regler fra 1/1-19, les litt om det her

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/NYE-satser-for-trekkfri-diett-og-bilgodtg...

 

Visma.net Expense vil tilpasse seg dette så fort det lar seg gjøre, anslagsvis sent i januar

 

Grete K Kjønnerud
CONTRIBUTOR ***

Siden Visma.net Expense ikke er tilpasset reglene fra 1/1-19 ennå er det fint om dere lager en tekst rundt dette slik at kunder kan få informasjon.

Synes kundene bør få vite hva som er på plass og hva som pr nå mangler slik at de er orientert.

Kan dere legge ut en slik info her i Community som vi kan videreformidle brukere?

Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

Hei.

Dessverre har oppdatering av Expense latt vente på seg. Nye riktig satser blir ikke lagt inn før 22. jan. Så først 23. jan vil beregningen være korrekt. Så vår anbefaling er at brukere som reiser på diett venter til 23.jan med å reg. reise. 

Overføring til VL vil ikke gjøre dataene korrekt, disse må eventuelt korrigeres manuelt i VL. 

Grete K Kjønnerud
CONTRIBUTOR ***

Hei

 

Ser nå at dagdietten gjør feil i måltidsfradrag da den gjør fradrag for 30% av dagdiettsatsen og ikke av statens sats for overnatting innland.

Vil dette også bli rettet i dag? Dette gjør at vi utbetaler for mye diett.

Dagdiett 570 - lunsj 119 = 399 utbet og skal være 570 - lunsj 234 = 336 utbetalt.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"