Mine områder
Hjelp
Anh21
CONTRIBUTOR *

Diett ved reise med nattog m/soveplass

av Anh21

Vi har ansatte som benytter nattog med soveplass mellom avdelingskontor og hovedkontor. Vi er usikre på riktig håndtering av diett, venter på svar fra Skatteetaten. Reisen fortsetter med møter/arbeid en eller to arbeidsdager og så retur med tog eller fly på kvelden deretter.

 

Et Google-søk gir forskjellige svar/vurderinger fra bl.a. Sticos, Regnskap Norge og Altinn. Her på Visma har jeg ikke funnet noe enda. Altinn sier man ikke har rett på nattillegg, men ikke noe ellers om diett. Skatte-ABC sier at nattog kvalifiserer til ulegitimert trekkfri pensjonatsats kr 170,-, altså ikke hotelldiett.

 

Noen her som har erfaring/kunnskap om dette så dette blir håndtert riktig hos oss med tanke på beløp, trekkfritt og trekkpliktig?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

av Rune Mathisen

Hei,

Det stemmer, ved overnatting på tog (buss, bil, båt, fly e.l.) kan pensjonatsatsen på kr 170 pr. døgn for 2021 utbetales trekkfritt.

På reise hvor arbeidstaker f.eks. har overnattet både på tog og på hotell hvor det er ulike satser for trekkfri kostgodtgjørelse, må arbeidsgiver av hensyn til trekkplikten skille mellom hvilke overnattinger som har skjedd på tog og hvilke som har skjedd på hotell, og velge riktig sats for riktig døgn.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"