Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Kode midlertidige ansatte

av Anonymous

Hei

Vi har fått faktura på AFP og i denne forbindelse har dette dukket opp noen problemstillinger. Vi har enkelte som jobber for oss i korte perioder. Disse kodes her med ansettelsesforhold som ekstra/engasjement. Nå viser det seg at AFP beregner en årsinntekt på bakgrunn av disse som er helt urealistisk og som vi må betale premie av. Jeg var i kontakt med AFP som opplyste om at disse kunne kodes på en måte som ga lavere premie. Er det noen som vet hvordan dette gjøres i VL?

4 SVAR 4

av Ferdane Jaha-Mehmeti

Hei, 

Det er verdien i feltet "Arbeidsforholdtypen" som avgjør at den ansatte blir meldt inn i AA-registeret eller ikke.

Les mer om felter som har betydning her: 

 

Her finner du AFP sine beskrivelser av hvordan de beregner AFP premien og deres anbefaling på hvordan ansatte kan registreres for å unngå innmelding til AA-registeret (som ikke stemmer med A-meldingsveiledningen).

Her finner du A-meldingsveiledingen:

 

Her finner du beskrivelsen for frilanser:

Skulle du ønske mer support må du gjerne ta kontakt med din forhandler eller oss på Visma Support. Savner du kontaktinformasjon til din forhandler, ta kontakt på kundesenteret@visma.no 

Med vennlig hilsen,
Ferdane/Support Lønn & HR

Veronica Nilsen
CONTRIBUTOR *

av Veronica Nilsen

Hei.

Denne problemstillingen har vi også, så det vil jeg også gjerne ha svar på.

Jeg fikk til svar hos AFP at så lenge de hadde vært ansatt innenfor det kvartalet så måtte vi betale for de utfra beregnet årslønn, selv om de har arbeidet bare en kort periode. Dette er jo helt tullete dersom man har mange arbeidstakere inne for en kort periode.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Disse registreres som ansatt og sluttet i henhold til arbeidsforholdet, men problemet oppstår dersom de er ansatt på det tidspunktet opplysningene blir hentet. Vi hadde et eksempel nå for en som jobbet for oss i tre uker og fikk beregnet en årsinntekt på 236 000 som AFP ble beregnet av. Dette medfører kostnader for oss som ikke er realistiske. Fikk da beskjed fra AFP om at disse kunne kodes på en måte som gjorde at de ikke kom med i beregningen. Og det var dette som var mitt spørsmål.

av Ferdane Jaha-Mehmeti

Hei, 

Ansettelsesforhold blir ikke rapportert inn til altinn.
Ansatte som er inn og jobber i et kort periode må meldes som sluttet når de er ferdig, og meldes inn igjen når de kommer tilbake.

Skulle du ønske mer support må du gjerne ta kontakt med din forhandler eller oss på Visma Support. Savner du kontaktinformasjon til din forhandler, ta kontakt på kundesenteret@visma.no 

Med vennlig hilsen,
Ferdane/Support Lønn & HR

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"