Mine områder
Hjelp
Lena Marie Nilsen
CONTRIBUTOR ***

Lønnskjøring 50 % permitterte ansatte + forskudd på dagpenger

av Lena Marie Nilsen

Hei dere

Er det noen som allerede har kjørt lønn hvor de ansatte er gradert permittert (våre ansatte er 50 % permittert) og hvor dere forskuttere dagpenger de første 20 dagene for NAV?

Jeg lurer på følgende

- Har dere brukt egen lønnsart og lønnskode for den permitterte delen?

- Skal det beregnes arbeidsgiveravgift av det vi forskutterer for NAV

- Ved 50 % permittering blir det vel 4 dager med lønnsplikt for oss 50/50?

- Og det blir vel 36 dager med full lønn for de ansatte 50 % ordinær lønn 50 % dagpenger fra NAV

 

alle tips taes i mot med takk 🙂

Med hilsen

Lena M. Nilsen

7 SVAR 7

av Cecilie Gramnæs

Hei,

 

Jeg brukte den lønnsarten visma hadde laget som forslag, foreløbig uten AGA, da man ikke vet om dette blir refundert i og med at pengene opprinnelig skal betales i fra NAV.

Ved 50% permittering har jeg gjort det samme som deg, 4 dager med lønnsplikt som arbeidsgiver skal dekke + 36 dager etter dette med forskudd. Det vil jo da gå utover en måned, så her må man følge med på regelverket dersom det endrer seg utover den perioden man har dekket enn så lenge.

 

Mvh

Cecilie

Lena Marie Nilsen
CONTRIBUTOR ***

Da fant jeg på skatteetaten at det ikke skal betales AGA hvis arbeidsgiver forskutterere lønnskompensasjonen.

NAV vet fremdeles ikke om det kun er 18 dager eller 36 dager ved 50 % permittering. Ringte de i dag.

Bjørg Nakken
PARTNER

av Bjørg Nakken (Oppdatert ‎17-04-2020 10:48 av Bjørg Nakken PARTNER )

Dette synes jeg var rart at NAV svarte, jeg trodde dette ble avklart tidligere denne uken.

Perioden med lønnskompensasjon skal utgjøre like mange dager for helt permitterte som for delvis permitterte. 

Visma har også skrevet en artikkel om dette her: https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Full-lonn-de-forste-20-dagene-ved-permitt...

av Cecilie Gramnæs

Men det som også er veldig rart er at det tidligere har vært informert om at de to dagene med lønnsplikt blir til 4 dager (med 50% lønn og 50% forskudd) dersom man er 50% permittert. Hvorfor gjelder ikke dette da for de resterende 18 dagene?

Bjørg Nakken
PARTNER

av Bjørg Nakken

Det stemmer, det er ikke gjort noen endringer med hvordan lønnspliktsdagene skal utregnes, slik at dette rundskrivet er fortsatt gjeldende: https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-04-00

Men du må i coronarelaterte saker da endre 15 dager til 2 i dette rundskrivet

 

Godkjent løsning
Lena Marie Nilsen
CONTRIBUTOR ***

av Lena Marie Nilsen

Det med 18 dager fant jeg på sidene til skatteetaten. 

Der står det at perioden med lønnskompensasjon 18 dager utgjør like mange dager for helt permitterte som delvis permitterte.

 

Jeg blir helt svett av dette da det ikke har kommet ett ordentlig rundskriv fra NAV/skatteetaten og regjeringen hvor det står enkelt sort på hvitt. 😥😥

Hei,

 

Se dette brukertipset og fagavdelingen som er linket i denne for oppdatering på arbeidsgiverperiode i forhold til permittering.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"