Mine områder
Hjelp
Trude_Comm
CONTRIBUTOR **

Lønnsslipper blir ikke sendt fra Visma Lønn

av Trude_Comm (Oppdatert ‎15-10-2021 09:55 av Trude_Comm )

Det kan se ut som mottakere med gmail, hotmail, icloud, live (har jeg glemt noen?) ikke blir sendt ut fra Visma Lønn. Alt ser helt riktig ut, ingen feilmelding, men slippen kommer ikke fram til mottager. Vår dataleverandør mener det er mottaker sin feil, men jeg kan ikke forstå at dette stemmer når det gjelder så mange mottakere. Her er det noe som må fikses i Visma Lønn

7 SVAR 7
Daniel Hunn1
CONTRIBUTOR ***

av Daniel Hunn1

Vi hadde også dette problemet, det var i 2019 og løsningen var teknisk. Vi fikk en liste over ting å teste ut fra vår leverandør av visma support. (Amesto) og deretter gikk vår IT-avdeling gjennom og testet helt til de fant løsningen. Husker dessverre ikke hva løsningen var, og ikke har jeg nok IT-kompetanse til å skjønne det uansett. Min anbefaling er å sette noen med IT-kunnskap på saken. 

Du har uansett rett i at det er noe galt med kommunikasjonen, og å få de ansatte til å gjøre endringer på mottakersiden vil bare være å unngå hovedproblemet. 

Godkjent løsning
Berit Svendsen2
CONTRIBUTOR *

av Berit Svendsen2

Jeg hadde samme problemet sist uke - det viste seg at vi ikke hadde siste oppgradering på plass. Versjon 16 manglet. Etter den installasjonen gikk det som smurt

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Jeg mistenker at dette kan være knyttet til hvordan DNS-innstillingene, for domenet for epostadressen som du forsøker å ha som avsender, er satt opp. 

 

Det er ofte registrert en TXT-record i DNS for domenet som sier fra hvor mottakende epostservere kan forvente å motta eposter for domenet. Dersom denne er satt opp uten å inkludere SMTP-serveren som du har konfigurert i Visma Lønn vil mange epostservere avvise (eller bare droppe) meldinger som mottas fra uautoriserte kilder. 

 

En TXT-record med SPF-oppsett vil kunne se slik ut dersom du bruker office365 og har daldata som ASP-leverandør: 

"v=spf1 include:spf.protection.outlook.com include:_spf.daldata.net a:smtp.daldata.no -all"

 

Her er mer info om SPF: https://domene.shop/blog/2017/09/spf-oppforinger-i-dns/ 

 

Kjør følgende kommando i powershell for å se txt-oppføringer for ditt domene (bytt ut domene.no med ditt domenenavn): 

nslookup -querytype=txt domene.no

eller bruk denne webtjenesten: https://network-tools.com/nslookup/ 

 

Det er nok også å anbefale at Visma Lønn blir satt opp med sikker pålogging på SMTP-serveren til epostserveren hvor du har epostkontoene da vil du ofte omgå noe av problematikken rundt spf og spam-markering siden det er en verifisert epostkonto som står som avsender av epostene.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dataleverandøren, og så kan de som har disse mailadressene legge avsenderadressen som kontakt hos seg, så er det mindre sjanse for at den blir merket som spam.

Trude_Comm
CONTRIBUTOR **

av Trude_Comm (Oppdatert ‎15-10-2021 10:31 av Trude_Comm )

Det blir fryktelig mange som må legge til oss som kontakt. Det må jo være Visma Lønn som gjør noe feil, siden det ikke har vært slik tidligere. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, 

Du kan få dataleverandøren til å kontrollere relay-innstillingene på mailserveren. Kan være det stoppes der og oppfattes som spam fordi det er mange mail med lite innhold og et vedlegg.

Trude_Comm
CONTRIBUTOR **

av Trude_Comm

Dataleverandøren vår eller mottakeren sin? Vil vår egen mailserver stoppe noe vi sender ut selv som spam?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"