Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Nullstille hel periode/termin - A-melding

av Anonymous

Hei,

fikk en del problemer ifbm innrapportering på periode 7/8 - termin 4. Dette har resultert i dobbel innsending og at Kemneren etterlyser innbetaling av AGA for 2015/4. Har snakket med dem og fått anbefalt å nullstille perioden og sende inn på nytt. De har mottatt innbetaling som for selskapet er korrekt, men ikke sammenlignet med innsendte a-meldinger.

Men pga statusmeldinger fra A-meldingen ved innsending på perioden har det opparbeidet seg ganske mange meldingsreferanser på den perioden. Feilen skyldtes den klassiske feilen med trekkplikt etc. som var så populært en periode 😉

Kan jeg nullstille en og en for deretter å sende inn på nytt på perioden? Finner det vanskelig å finne kun en av meldingene som kan nullstilles og rette dette opp.

6 SVAR 6
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk for svar, Halvor. 

Feilen har ligget i Visma Lønn og innrapportering derfra. Her har startdato blitt endret og det har medført at Altinn har to startdatoer. 

På telefon foreslo de at jeg manuelt skulle levere inn melding via Altinn-portalen med de datoene som var "feil" både som start- og sluttdato. 

Jeg tar med meg forklaringen din og starter jobben med å finne ut av dette. Det gjelder kun 1 ansatt av totalt 5 og det er ikke lenger aktivitet i selskapet, så det stresser meg ikke så mye. 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Den ansatte ligger nå trolig inne med to arbeidsforhold - ved at den ansattes fødselsnummer er knyttet opp mot to forskjellige arbeidsforhold-ID-er. Dette grunnet at du har sendt inn ansattopplysninger på samme ansatt fra forskjellige system. Hvert system genererer sine "egne" arbeidsforhold ID-er. Det høres rart ut at Altinn vil ha deg til å opprette et nytt arbeidsforhold for å endre på et gammelt arbeidsforhold. Arbeidsforhold som er innrapportert fra Visma Lønn er umulig å endre ved å sende inn fra Altinn-portalen.

For å først få bekreftet at det er dette som er feilen så kan du hente inn avstemmingsrapport for ên måned. Ta ut en for desember f.eks. Avstemmingsrapporten vil i excel-dokumentet vise to ark. Det er ark nr.2 lengst til høyre som gir info om de innrapporterte ansattopplysningene. Her leter du i kolonnen for fødselsnummer og leter etter din ansatt. Dersom du finner flere rader med dette fødselsnummeret så ligger personen inne med flere arbeidsforhold. Ên rad for hvert arbeidsforhold. Og så vurderer du infoen på disse to radene opp mot hverandre. Det ene arbeidsforholdet som ser riktig ut kommer fra Visma Lønn og det andre arbeidsforholdet kommer fra direkte registrering i Altinn-portalen. Finn frem til sistnevnte arbeidsforhold. Dersom det her f.eks kun står startdato, så vil Altinn savne innrapportering i de senere perioder. Dersom du f.eks innrapporterte direkte i Altinn i oktober og det var det eneste du gjorde - så vil Altinn savne info i november og desember siden du bare innrapporterte denne ene gangen (via Altinn-portal). Den eneste måten å endre på dette arbeidsforholdet er å fortsette å sende inn ansattopplysninger via Altinn-portalen.

I et slikt tilfelle som beskrevet ovenfor vil målet være å lukke det ekstra arbeidsforholdet - da ved å sende inn ny ansattopplysning direkte i Altinn-portalen. Dette kan f.eks gjøres ved å rapportere den ansatte som sluttet dagen etter startdatoen.
Så lenge du rapporterer direkte fra Altinn-portalen på den ansatte så vil det ikke påvirke de andre korrekte opplysningene som er gitt via Visma Lønn. Det vil kun få effekt på det ekstra arbeidsforholdet som du ønsker å bli kvitt.

Du kan nå sende inn ansattopplysninger fra Visma Lønn på desember for å få innhentet en fersk tilbakemelding. Og så får man eve. se her om det ligger andre feil inne. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

og takk for svar. Jeg fikk ordnet dette til slutt. 

Men har nå et annet problem og det er at det henger igjen en ekstra startdato i A-meldingen på en midlertidig ansatt. Får feilmelding på den ansatte uansett hva som gjøres og har til og med snakket med Altinn om dette. Fikk da beskjed om å prøve å melde vedkommende inn og ut med samme dato manuelt i Altinn. Gjorde dette men får nå igjen purring på ikke innsendt a-melding for forrige periode på vedkommende. 

 

Da må jeg vel igjen nullstille alle innsendinger i den perioden (9) med alle forsøkene som er gjort for å rette dette? Det gjelder heldigvis kun ansattopplysninger, men det er ganske frustrerende når det ikke retter seg.

Startdatoen som henger igjen er rettet opp i Visma Lønn, så datoen det er snakk om vises ingen steder på den ansatte. Synes det da er vanskelig å finne ut av hva jeg må gjøre konkret for å få rettet dette.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

En løsning er å:

- sørg for at lønnsartene ligger korrekt inne mht. kodespeilet og trekkplikt. For å få mer info om hva som er galt med lønnsartene kan du se på en av rapportene som ligger under utskriftsmenyen "kontrollrapporter" i Visma Lønn. Tror den heter "kontroll a-melding" eller noe. Der får man ofte mye nyttig detaljinfo.
- nullstill alle lønnskjøringer som er innrapportert på både måned 7 og 8. Ja, nullstill en etter en, til alle er nulstillt.
- hent inn avstemmingsrapport på termin 4 som da bør vise 0 i aga og skattetrekk.
- Send inn de aktuelle lønnskjøringene på nytt, på ordinær måte. Send inn en lønnskjøring om gangen og hent inn a-melding etter hver gang.
dersom du får feilmelding i en a-melding så går du igjen inn på kontrollrapporten i Visma Lønn for å lokalisere feilen nærmere for igjen å forsøke å få rettet opp lønnsart-feilen (og da gjenta hele prosessen med nullstilling). Dersom alle a-meldinger er fine gå videre til å---
- hent inn ny avstemmingsrapport på termin 4 og se til at det stemmer. 

Norunn Bjørge
CONTRIBUTOR *

av Norunn Bjørge

har også problemer med dette, og support har nå jobbet med dette i snart en måned, uten at de ser ut til å kunne finne en løsning på problemet

 

av Sandra Iselin Olsen

Hei,

Desverre ser det ikke ut til det er noen andre medlemmer på Community som vet svaret på spørsmålet ditt.
Hvis noen av dere som er medlem her i Community vet svaret så må dere mer enn gjerne hjelpe til hverandre og legge inn svar.

Vi ønsker selvfølgelig at du skal finne ut av utfordringen din. Skulle du ønske support må du gjerne ta kontakt med din forhandler eller Visma support. Savner du kontaktinformasjon finner du det her:
https://community.visma.com/no/software/kontakt-oss/

Mvh Sandra.  

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"