Mine områder
Hjelp
May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

Oppdatering av grunndata

av May Britt Eide

Vi er en av kundene som er berørt mtp oppdatering av aga-avgiftsoner. Jeg har oppdatert under verktøy/oppdatering grunndata, og for oss gjelder dette Hitra/Frøya. Det er ført lønn i hele 2022 med feil aga-sats. Jeg har også ført utbetaling av feriepenger på en ansatt som sluttet i 2021 på siste lønn. Ved regnerering av akkumulatorer står det følgnede:

MayBrittEide_0-1651052984398.png

Er det slik at jeg kan trykke ok ved regenerering av både akkumulatorer og regnskapsbilag for 2021 og deretter for2022? Så må det sendes erstatningsmelding på a-meldingen for de tre første månedene i 2022.

3 SVAR 3
May Britt Eide
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Eide

Ok, takk for svar 🙂

Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson (Oppdatert ‎27-04-2022 12:31 av Renate Martensson VISMA )

Hei,

 

du behøver bare å regenerere for 2022 - aga på avsatte feriepenger opptjent i 2021, er avsatt med en annen sats enn den som beregnes ved utbetaling, men du skal følge den som er på utbetalingstidspunktet.

 

Se "'Feriepengelisten opptjeningsår 2021" nederst i brukertipset.

 

Etter regenerering må du sende erstatningsmeldinger på a-meldinger sendt i år.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support.

AnnikaML
PARTNER

av AnnikaML

Så lenge du ikke har endret noe annet enn at du har hentet inn grunndata for å få aga korrekt skal ikke en regenerering påvirke det du har i lønnssystemet. Er du litt usikker kan du likevel ta en sikkerhetskopi før du gjør det, da har du mulighet til å legge den tilbake. Når du har regenerert må du som du sier sende a-meldingene på nytt og erstatte de som er sendt inn fra før.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"