Mine områder
Hjelp
Monica Andreassen1
CONTRIBUTOR ***

Oppsett av lønnsart for kilometergodtgjørelse for nye satser med skattepliktig andel

av Monica Andreassen1

Hvordan kan vi sette opp en lønnsart for den nye satsen som er vedtatt for kilometergodtgjørelse hvis vi vil fortsette med gammel sats og sette differansen som skattepliktig?

17 SVAR 17

av Gunnar Glendrange

Se her for en komplett oversikt   https://community.visma.com/no/software/produkter/visma-lonn/Brukertips/Lonnsregistrering---Lonnslipp/Bilgodtgjorelse/

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Kan jeg forstå det slik at KM-godtgj. EL-BIL, skattepliktig del skal styres mot AMELDINGSNUMMER 4900?  (Ikke 5000)???
(og at Amld.nr.5000 kun skal være på lønnsarten som gjelder TREKKFRI KM-godtgj. El-bil)

 

Ameldingsnummer 4900 ligger også inne på lønnsartene KM-godtgjørelse "vanlig bil"  - både den skattepliktige og den skattefritte.
Er det OK??

av Gunnar Glendrange

5000 skal kun brukes til trekkfri EL-bil, så det på lønnsart med skatt og aga gir feil

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk Gunnar

Kan det være andre årsaker til feilmeldingen fra Alit-Inn?

På grunn av El bil brukte jeg lønnsart 102 og den har A-meldingsnr 5000, og jeg har lønnsart 104 for skattepliktigdel også med A-meldingsnr 5000  Tenkte at det burde være likt.  Jeg har kryss for skatt og aga 

Godkjent løsning
Gunnar Glendrange
VISMA

av Gunnar Glendrange

Også den trekkpliktige delen av bilgodtgjørelse (standard lønnsart 103) skal ha A-meldingsnr 4900.

Kun gamle 153-A Fast bilgotgjørelse som har kode 3600.

Se forøvrig her   https://community.visma.com/no/software/produkter/visma-lonn/Brukertips/Lonnsregistrering---Lonnslipp/Bilgodtgjorelse/

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

A-melding 3600 - Trekkpliktig fast bilgodtgjørelse.  Det er sikkert greit, da bruker jeg denne, på de trekkpliktige ørene.

Jeg har Visma lønn og der er A-melding 4900; km bil og 5000; km el-bil  Hos oss brukes begge.. Om jeg skulle ha brukt 4900 på begge så hadde vell ikke lønnsart 102 vært koblet mot 5000. Det er satt opp av Visma. Syntes derfor ikke bruksanvisningen som legges ut er helt god.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Mener jeg har lest at det skal stå 3600 for A-meldingskoden (som er da 153A ) på de skattepliktige lønnsartene. 103 og 104. Husk at de er både skatteplitkige og agapliktige. Hvordan kan de da innberettes i samme kode?

se her tips for å sette opp skattepliktig lønnsart i Mammut. https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busi...

her står det 153A.

bruker man 4900 - blir det feil i aga innberetning.

Bjørg Nakken
PARTNER

av Bjørg Nakken

Riktig A-meldingsnummer her er 4900 (samme nr om det er vanlig bil eller El-bil på den skattepliktige delen)

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg får følgende feilmelding på A-melding. Det er på den skattepliktige delen av km El-bil, de 40 ørene. " inntekt inneholder en ugyldig kombinasjon av opplysninger"  Jeg tror det er A-meldnigsnr som er feil, brukt det samme her som på den skattefriedelen 5000. Men jeg kan ikke finne en annen som passer.

Bjørg Nakken
PARTNER

av Bjørg Nakken

Da er nok ikke bilagstypen din for Bil satt opp riktig i Expense. Sjekk at her er definert lønnsart for både trekkfritt og trekkpliktig på denne

Jeg tipper at lønnsarten for Trekkfri Bilgodtjørelse ligger på begge plasser her...

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

I følge Visma Community trenger man ikke å gjøre noen innstillinger i Visma lønn hvis man bruker Visma expense.

Jeg får ikke dette til å fungere korrekt. Andelen på 30 øre kommer riktignok på egen linje men på samme lønnsart som den skattefrie delen på 3,80.

Dermed blir det ikke beregnet skatt og arbeidsgiveravgift på den skattepliktige delen.

 

Hvordan løser man dette?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk!

av Gunnar Glendrange

Se på lønnsart 100. Den er neppe koblet mot lønnsart 103.

https://community.visma.com/no/software/produkter/visma-lonn/Brukertips/Lonnsarter/Lonnsart-100---Bi...

(Ved bruk av Visma.net Expense er alt dette unødvendig, dvs det skal ikke angis koblinger o.l i Visma Lønn - uten Expense må du derfor angi det selv)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Registrerte bilgodtgjørelse på en ansatt og som jeg forstår er det bare å fortsette å bruke art 100 og at systemet skal håndtere dette videre?

Men det ble ingen fordeling til skattefri og skattepliktig del etter at jeg kjørte lønnsberegning.

Dette testet jeg på en ny klient og ser at art 103, 104 er opprettet automatisk etter oppgradering til visma lønn 10.0. (patch1).

 

 

 

Godkjent løsning
Sandra Iselin Olsen
VISMA

av Sandra Iselin Olsen

Hei,

Det ligger brukertips på det her. 

Mvh Sandra.

Pål W. Hammerstad
CONTRIBUTOR **

av Pål W. Hammerstad

Jeg kan ikke se at lenken over gir svar på spørsmålet om hvordan arten skal settes opp for å håndtere de 30 ørene ? eller er det noe jeg ikke ser her ?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"