Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Sv: Permittering i Visma Lønn

av Anonymous

Hei

Hvordan fører man naturalytelser som telefon og firmabil når den ansatte er 100 % permittert og evt når det ikke er noe å skatte av?

2 SVAR 2

av Renate Martensson (Oppdatert ‎07-04-2020 11:15 av Renate Martensson VISMA )

Hei,

 

Regelavdelingen har laget en artikkel som de oppdaterer fortløpende, de de skriver dette om permitterte ansatte som fortsatt skal ha firmabil.

 

Skal ansatte som er permittert skatte av firmabilen?
Hvis den ansatte beholder bilen under permittering så gjelder de ordinære reglene for firmabilbeskatning. Fordelen skal rapporteres hver måned. Hvis den ansatte har firmabil, men ikke lønn som kan dekke skatten/forskuddstrekket så skal arbeidsgiver gi beskjed til Skattekontoret.

Du finner skjema for dette her

 

Dette vil også gjelde hvis den ansatte har andre naturalytelser, men hvor det ikke utbetales lønn.

 

I Visma Lønn

Opprett en kjøring på vanlig måte og overfør faste transaksjoner. Hent frem kolonnen "Trekkode" i lønnsregistreringen, og søk opp lønnsartene som skal settes som trekkfrie. Deretter kan du endre den øverste linjen til 2- Trekkfritt og masseoppdatere de andre linjene som du har tatt utvalg for. 

Se dette brukertipset for hvordan du henter frem kolonner og endrer trekkode.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg får ikke frem faste transaksjoner når jeg setter den ansatte som permittert som er delvis permittert. Hvorfor skjer dette, og hva må vi gjøre? Det kommer frem at det tilsier at den ansatte ikke ikke skal ha lønn.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"